لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۳

افزایش شمار کشته‌شدگان در اعتراضات سوریه


شهر درعا در جنوب سوریه، ۲۳ مارس ۲۰۱۱.
شهر درعا در جنوب سوریه، ۲۳ مارس ۲۰۱۱.
بنا بر گزارش‌ها، مأموران پلیس سوریه، شب و روز چهارشنبه با حمله به محله‌ای در شهر درعا، دست کم ۱۵ تن از معترضان ضد دولتی، ازجمله یک دختر ۱۱ ساله را کشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیروهای دولتی، سحرگاه چهارشنبه با حمله به مسجد العُمَری درعا، شش نفر از معترضان را به قتل رساندند و در بامداد همان روز نیز سه نفر دیگر را در مرکز این شهر به ضرب گلوله کشتند. بنا بر این گزارش، شش جسد دیگر نیز در همان روز در این شهر پیدا شد.

به گفته فعالان سیاسی در سوریه، با افزایش تلفات معترضان در اعتراضات اخیر، جمعیتی از مردم روستاهای اِنخیل، جاسم، خِربةالغزاله و الـحَرا سعی داشتند شب چهارشنبه به جمع معترضان بپیوندند اما نیروهای امنیتی به روی آنها آتش گشودند و هنوز از میزان تلفات احتمالی این تیراندازی خبری در دست نیست.

اعتراضات ضد دولتی در منطقه دَرعا، در جنوب سوریه در نزدیکی مرز اردن، که در روزهای اخیر و با الهام از اعتراضات هواداران دموکراسی در منطقه آغاز شده هم‌اینک به بزرگ‌ترین چالش داخلی دهه‌های اخیر برای حکومت سوریه تبدیل شده‌است.

معترضان در این کشور در جریان تظاهرات خود شعار «لا حزب‌الله، لا ایران»، «نه حزب‌الله، نه ایران» سر می‌دهند.

در همین حال ایالات متحده، روز چهارشنبه با ابراز نگرانی از سرکوب تازه معترضان در سوریه، «استفاده از خشونت، ارعاب و دستگیری‌های خودسرانه» در این کشور را محکوم کرد.



به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: «ایالات متحده نسبت به خشونت شبانه‌روز گذشته توسط نیروهای امنیتی علیه شهروندان غیر نظامی در درعا بسیار نگران است.»

معترضان در این کشور در جریان تظاهرات خود شعار «لا حزب‌الله، لا ایران»، «نه حزب‌الله، نه ایران» سر می‌دهند.
وی با ابراز نگرانی عمیق از «استفاده دولت سوریه از خشونت، ارعاب و دستگیری‌های خودسرانه» و محکوم کردن این اقدامات اظهار داشت که این اقدام‌ها برای «جلوگیری از استفاده شهروندان از حقوق بشر جهان‌شمول خود صورت می‌گیرد.»

آمریکا روز دوشنبه نیز ضمن محکوم کردن سرکوب دو روز گذشته معترضان توسط حکومت سوریه، دولت آن کشور را متهم کرد که در مقابل معترضان، «از خشونت بیش از اندازه» استفاده کرده‌است.

هم‌چنین بان گی-مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه با محکوم کردن خشونت‌ها علیه معترضان در شهر درعای سوریه، خواستار انجام تحقیقات در مورد قتل ۱۵ نفر در این شهر شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارتین نسیرکی، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه گفت: «باید تحقیقاتی شفاف در مورد این قتل‌ها صورت بگیرد و اشخاص مسئول این قتل‌ها باید با پیگرد قانونی مواجه شوند.»

وی افزود: «دبیرکل درخواست خود از مقام‌های سوریه برای خودداری از خشونت و رعایت تعهدات بین‌المللی خود در خصوص حقوق بشر ازجمله حق برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز را تکرار می‌کند.»

نیروهای امنیتی سوریه، در جریان سرکوب اعتراضات هفته گذشته درعا، چهار شهروند را کشتند و یک کودک یازده ساله نیز به خاطر استنشاق گاز اشک‌آوری که نیروهای انتظامی پرتاب کرده‌بودند ساعاتی پس از سرکوب تظاهرات جان باخت.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، يک شاهد عينی گفته است: «ماموران امنيتی و نظامی در حالی به جمعيت شليک کردند که همه در مسجد پناه گرفته بودند.»

این در حالی است که تلويزيون دولتی سوريه در گزارشی اعلام کرد که «چهار تن در پی حمله باندهای مسلح به يک آمبولانس» در درعا کشته شده‌اند.

گزارش تلويزيون دولتی سوريه همچنین تصاويری را نمایش داده است از اسلحه‌ها و نارنجک‌ها و دسته‌های پول که «از مسجد کشف شده» است.

روز چهارشنبه نیز نیروهای ضدشورش در دمشق، نزدیک به ۱۵۰ معترض را که در مقابل وزارت کشور تجمع کرده بودند، متفرق کردند. این تظاهرکنندگان خواهان آزادی زندانیان سیاسی بودند. همچنین برپایه گزارش‌ها، در شهرهای حمص و بانیاس هم تجمع‌های اعتراضی صورت گرفته‌است.
XS
SM
MD
LG