لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۶

روسیه از راه اندازی نهایی نیروگاه بوشهر ظرف چند هفته آینده خبر داد


خبرگزاری های روسی به نقل از معاون وزارت امور خارجه اين کشور اعلام کردند که نيروگاه اتمی بوشهر ظرف هفته های آينده به طور کامل راه اندازی خواهد شد.

سرگئی ريابکوف در اظهاراتی که روز پنجشنبه از سوی خبرگزاری روسی ريانوستی مخابره شده است، گفته که «راه اندازی نهايی نيروگاه بوشهر ظرف چند هفته آينده انجام می شود.»

با اين حال وی حاضر نشد که تاريخ دقيقی برای آغاز به کار رسمی اين نيروگاه اعلام کند.

آقای ريابکوف می گوید: «اين یک پروژه طولانی است و من نمی توانم به تاريخ مشخصی اشاره کنم، ولی ما در آستانه راه اندازی نهايی اين نيروگاه هستيم.»

ساخت نيروگاه اتمی بوشهر در اواسط دهه ۱۹۷۰ ميلادی از سوی آلمان آغاز شد ولی به دنبال پيروزی انقلاب بهمن ۱۳۵۷ تمام فعاليت ها در آن متوقف شد.

ايران برای تکميل و راه اندازی اين نيروگاه، در سال ۱۹۹۵ قراردادی با روسیه به ارزش يک ميليارد دلار امضاء کرد ولی به رغم افزایش هزینه های ساخت این نیروگاه، مسکو طی ۱۵ سال گذشته بارها اجرای اين پروژه را به تعويق انداخته است.

سال گذشته، منوچهر متکی، وزير امور خارجه وقت جمهوری اسلامی ايران، اعلام کرد که نيروگاه بوشهر در تابستان ۸۹ به طور کامل راه اندازی و برق آن در شهريورماه وارد مدار خواهد شد. اما مقام های روسی اين ادعا را رد کردند.

نيروگاه هسته ای بوشهر در يکسال گذشته بارها خبر ساز شده است. بار نخست، انتشار اخبار مربوط به کرم کامپيوتری «استاکس نت» باعث شد تا فعاليت ها در اين نيروگاه با کندی روبرو شود.

اين کرم که گفته می شود به طور خاص برای اختلال در تاسيسات هسته ای ايران طراحی شده است به نرم افزارهای نيروگاه بوشهر سرايت کرده و آن گونه که نصرت واحدی، فيزيکدان ايرانی مقيم آلمان به راديو فردا گفته است، باعث شد تا اين نرم افزارها پياده و دوباره در کامپيوترهای نيروگاه نصب شود.

نيروگاه بوشهر بار ديگر در فوريه سال ۲۰۱۱ خبرساز شد و آن زمانی بود که منابع روسی از شکسته شدن «يک پمپ» در مخزن سوخت آن خبر دادند. در نتيجه این اشکال فنی، شرکت روسی اتم استروی اکسپورت، سازنده نيروگاه بوشهر، ناچار شد که کل سوخت را از قلب راکتور خارج کند.

هفته جاری منابع خبری ايران از راه اندازی اوليه و سوخت گذاری مجدد نيروگاه بوشهر خبر داده و وعده دادند که تا دو ماه ديگر برق توليدی آن وارد مدار خواهد شد.

اين ادعا با واکنش کارشناسان اتمی روبرو شده و نصرت واحدی در گفت و گو با راديو فردا گفت که «تنها دو ماه برای اين کار کافی نيست. آن چه اهميت دارد اين است که اينها ميله ها را داخل راکتور نصب کرده اند ولی با وجودی که سوخت اتمی وجود دارد و همه چيز آماده است، اين نيروگاه هنوز نوترون ندارد.»

وی افزود: «راکتور يک آغاز کننده نياز دارد تا نوترون به وجود آيد و سوخت شروع به کار کند و بعد مراحل اندازه گيری‌ها و آزمايش های متعدد شروع می‌شود که يکی از آن آزمايش‌ها اين است که تا چه اندازه تشعشعات سوخت اتمی به خارج از راکتور رخنه می کند. بنابراين دو ماه به هيچ وجه برای اين مراحل کافی نيست.»

در تحولی ديگر، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ايران روز چهارشنبه اعلام کرد که دومين محموله سوخت اتمی نيروگاه بوشهر به وزن ۳۰ تن از روسيه وارد ايران شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، حميد خادم قائمی گفت: اين محموله طی سه پرواز در روزهای ۱۴، ۱۸ و ۲۱ ارديبهشت ماه ۹۰ از کشور روسيه به مقصد بوشهر ارسال شد.

اين در حالی است که آنا رايسکايا، خبرنگار راديو فردا در اوکراين در اين زمينه گزارش داده است که مسئولان شرکت اتم استروی اکسپورت در گفت و گو با بخش روسی راديو بی بی سی گفته اند که در سال ۲۰۱۱ هيچ سوختی برای نيروگاه بوشهر ارسال نشده است.
XS
SM
MD
LG