لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۹

عذرخواهی باراک اوباما از سوزاندن قرآن در افغانستان


به گفته سخنگوی کاخ سفید واشینگتن، باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه و طی ارسال نامه ای از حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان از سوزاندن «تصادفی» چند نسخه قرآن در یکی از پایگاه های نیروهای نظامی در آن کشور، عذرخواهی کرده است.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید گفت: «مسئله ای که در مورد سوزانده شدن چند نسخه قرآن در افغانستان روی داده، به هیچ وجه عمدی نبوده و اشتباهی بوده است.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی کاخ سفید گفت: «اولویت اول و اصلی باراک اوباما، حفظ جان و سلامت نیروهای نظامی آمریکایی، پرسنل مرتبط و خانواده های آنها در افغانستان است.»

این گزارش می گوید مسئله سوزاندن قرآن باعث شده نقشه های از پیش طراحی شده نیروهای خارجی برای خروج از افغانستان طی دو سال آینده، با مشکل روبرو شود. پیشتر و در پی انتشار تصاویری که نشان می داد چند سرباز آمریکایی مشغول ادرار کردن روی جسد یکی از نیروهای طالبان هستند، اعتراض های گسترده ای برپا شد.


نیروهای طالبان از مردم افغانستان خواسته اند در انتقام گیری از اعمال چند نیروی آمریکایی در سوزاندن قرآن، به پایگاه های نظامی حمله کرده و تمامی نیروهای خارجی و غربی در افغانستان را بکشند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز پنجشنبه یک نیروی نظامی افغانستان که یونیفورم نظامی برتن داشت، دو سرباز آمریکایی را در شرق این کشور به ضرب گلوله کشت. هنوز مشخص نیست این حمله ربطی به اعتراض ها داشته یا این که یکی از نیروهای نفوذی طالبان بوده است.

کاخ سفید اعلام کرده رایان کراکر، سفیر آمریکا در کابل نامه عذرخواهی باراک اوباما را تحویل حامد کرزی داده است. رییس جمهوری آمریکا همچنین مراتب تاسف خود از مسائل به وجود آمده را در گفت وگویی تلفنی با آقای کرزی در میان گذاشته بود.

روز چهارشنبه در دومین روز از تظاهرات و اعتراض‌ها در افغانستان، هنوز نشانه‌های خشم و شعارهای آنها مبنی بر بی‌احترامی به فرهنگ آ‌ها و اسلام، دیده شد.

تظاهرات روز چهارشنبه در کابل به خشونت گراییده و پلیس افغانستان نیروهای بیشتری ارسال کرد تا به اعتراض پایان دهند. رییس پلیس افغانستان گفت: «مردم حق اعتراض دارند ولی نباید دست به هرج و مرج و اعمال خشونت آمیز بزنند.»

پس از انتشار خبر سوزانده شدن قرآن، حدود دو هزار تن از معترضان در مقابل پایگاه هوایی بگرام دست به تظاهرات زدند. همین تعداد از مردم معترض هم در ولایت پروان در مقابل پایگاه نیروهای خارجی جمع شدند. مقامات امنیتی گفته‌اند در پروان، نیروهای طالبان هم در میان معترضان بودند که خشونت به درگیری تبدیل شد و چهار تن کشته و نزدیک به ۱۰ تن زخمی شدند.

در ولایت لوگر هم تظاهرات نزدیک به ۳۰۰ تن از مردم ناراضی به خشونت کشیده شده و پلیس به سوی آن‌ها شلیک کرد. دو معترض و دو نیروی پلیس زخمی شدند.

گزارش های از افغانستان حاکی است روز پنجشنبه اعتراض گسترده ای شکل نگرفت ولی مقامات نگران بروز اختلال و یا آشوب ناگهانی هستند.
XS
SM
MD
LG