لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۳

حمایت شورای همکاری خلیج فارس از یمن در برابر هرگونه مداخله خارجی


نمایی از جلسه سال گذشته وزیران خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض
نمایی از جلسه سال گذشته وزیران خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض
شورای همکاری خلیج فارس پس از اعلام مقامات یمنی مبنی بر دستگیری حلقه ای از جاسوسان مرتبط با سپاه پاسداران، ضمن اعلام «حمایت قاطع» برای برقراری ثبات و امنیت در یمن گفت که صنعا حق دارد در مورد هرگونه مداخله خارجی در کشور، قاطعانه عمل کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «عبداللطیف الزیانی» دبیرکل شورای همکاری خلیج روز دوشنبه گفت: «ما حمایت قاطع خود از یمن برای برقراری ثبات و امنیت و کوتاه کردن مداخله خارجی را اعلام می کنیم.»

هفته پیش وزارت دفاع یمن اعلام کرد این کشور به تازه گی «حلقه ای جاسوسی از ایرانی هایی که در یمن و ظرف هفت سال گذشته زیر نظر یکی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کار می کرده اند» را متلاشی کرده است.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران این اتهامات را «بی پایه و اساس» خوانده و آن را رد کرد. وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران به مقامات دولت یمن توصیه کرده بود به جای وارد کردن اتهام، به مطالبات مردم خود پاسخ دهند.

آن طور که خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری رسمی یمن گزارش داده بود، جاسوسانی که یمن می‌گوید حقوق‌بگیر ایران بوده‌اند علاوه بر شاخ آفریقا در یمن نیز فعالیت داشته و «مرکز عملیاتی آنها» در صنعا، پایتخت یمن، بوده است.

رویترز می‌گوید پس از این گزارش خبرگزاری رسمی یمن رئیس جمهور این کشور نیز ضمن آن که از جمهوری اسلامی خواسته است در امور داخلی این کشور دخالت نکند هشدار داده است که «دیگر بس است، یمن را به حال خود بگذارید.»

پیشتر هم یمن دولت حاکم تهران را به دخالت در امور داخلی این کشور و حمایت از قبایل موسوم به زیدی یا حوثی ها در شمال این کشور کرده بود. ایران همواره این اتهام ها را رد کرده است.

ایران همچنین از سوی اسرائیل به انجام حملات تروریستی در کشورهای منطقه و دیگر کشورها از جمله هند و گرجستان و کنیا وتایلند متهم شده است. اسرائیل در مورد حمله انتحاری اخیر در بلغارستان هم، به سرعت ایران را متهم کرد. ایران این اتهام را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG