لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۷

نتانیاهو برای ایران خط قرمز کشید


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه ششم مهرماه، در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد و بخش اصلی سخنان خود را به خطر ایران مجهز به سلاح اتمی اختصاص داد.

نخست‌وزیر اسرائیل در سخنرانی خود جهان را به دو بخش روشنایی و سیاهی تقسیم کرد و اظهار داشت اسلامگرایان تندرو در تلاشند دنیا را به دوران ماقبل مدرن برگردانند؛ بنیامین نتانیاهو، ایران را در زمره گروه‌هایی چون القاعده دانست و گفت تصور کنید اگر القاعده به بمب اتم دست پیدا کند چه می‌شود.

بنیامین نتانیاهو، همانطور که وعده داده بود، درباره برنامه هسته‌ای ایران سخن گفت و طرحی از یک بمب در دست گرفت و به تشریح وضعیت برنامه اتمی ایران پرداخت.

وی در این تصویر توضیح می‌داد که برنامه اتمی ایران ۷۰ درصد از مراحل لازم برای ساخت بمب را طی کرده است و جامعه جهانی باید خط قرمز روشنی برای تهران ترسیم کند تا ایران به آستانه ساخت بمب نرسد.

نخست‌وزیر اسرائیل که خود ماژیک قرمز در دست داشت با کشیدن خط قرمز، گفت جهان باید برای ایران خط قرمز مشخص کند.

نخست‌وزیر اسرائیل گفت که حتی اکبر هاشمی رفسنجانی، که آیت‌اللهی میانه‌رو، محسوب می‌شود گفته است که اسرائیل با یک بمب نابود می‌شود اما دنیای اسلام با توجه به وسعت آن در صورت حمله دچار چنین سرنوشتی نمی‌شود.

نتانیاهو گفت: «اسلامگرایان ستیزه‌جو می‌خواهند به جهان مدرن پایان دهند. سرانجام نور سیاهی را در می‌شکافد؛ خاورمیانه منزوی سرانجام دربرابر نور آزادی و فناوری سپر خواهد انداخت.»

نخست‌وزیر اسرائیل اظهار داشت: «پرسش این نیست که آیا این تعصب شکست خواهد خورد یا نه؛ پرسش این است در طول این مدت جان چند نفر باید گرفته شود. آنهایی که در مقابل هیتلر بودند خیلی معطل کردند ما نمی‌توانیم دوباره به چنین چیزی اجازه بدهیم. پای آینده جهان در میان است.»

نخست‌وزیر اسرائیل افزود: «حاکمان ایران، پیوسته هولوکاست را نفی می‌کنند و خواستار نابودی اسرائیل هستند؛ همانطور که آنها این هفته در مجمع عمومی سازمان ملل گفتند. اگر این است پرخاشگریِ ایرانِ بدون جنگ‌افزارهای هسته‌ای؛ آن وقت تصور کنید ایرانِ مجهز به جنگ‌‌افزارهای هسته‌ای را؛ چه کسی در خاورمیانه، اروپا، آمریکا یا هرکجای دیگر امنیت خواهد داشت؟»

نخست‌وزیر اسرائیل در ادامه همانطور که باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده هم در سخنرانی خود در سازمان ملل گفته بود، تاکید کرد که سیاست بازدارندگی و مهار در مورد ایران کارایی ندارد.

وی ایران مجهز به سلاح هسته‌ای را قیاسی نابجا به شوروی دانست که در مقابل آمریکا به بازدارندگی این سلاح‌ها تکیه کرده بود.

نتانیاهو، سیاست ایران را الهام گرفته از «مهدی موعود» شیعیان و عقاید آخرالزمانی دانست که ممکن است برای اعتقاد دست به انهدام طرف مقابل بزند.

نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «بازدارندگی در مورد شوروی کارایی داشت؛ چه بسا برای ایران به محضی که به سلاح‌های هسته‌ای دست یابند بازدارندگی کار نکند.»

وی، برنارد لوییس نظر نویسنده آمریکایی را شاهد گرفت که می‌گوید سیاست بازدارندگی در مورد رهبران ایران کارایی ندارد چرا که آنها «انهدام متقابل» را مقدمه‌ای برای ظهور مهدی و آخرالزمان می‌دانند.

برنارد لوییس پیشتر با اشاره به امکان دست یافتن ایران به بمب اتمی گفته بود: برای رهبران ایران تضمین به انهدام متقابل (در صورت حمله هسته‌ای) بازدارندگی نیست بلکه مشوق است.

نخست‌وزیر اسرائیل در ادامه گفت این تنها «حق» وی نیست که درباره ایران صحبت کند بلکه «وظیفه‌»‌ اش است و تصریح کرد: «دیپلماسی کارایی نداشته است و ایران از دیپلماسی به عنوان ابزاری برای پیشبرد برنامه اتمی‌اش استفاده می‌کند.»

وی گفت: «تحت رهبری اوباما، شماری از سخت‌ترین تحریم‌ها علیه ایران به تصویب رسید؛ اما ما باید با واقعیت مواجه شویم؛ تحریم‌ها هم ایران را از برنامه‌ هسته‌ای‌اش بازنداشت. بنا بر گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران شمار سانتریفیوژهای خود را دو برابر کرده است. تنها راه متوقف کردن ایران مشخص کردن خط قرمز برای برنامه هسته‌ای‌اش است.»

وی گفت: «تنها یک راه برای متوقف کردن مسالمت‌آمیز ایران وجود دارد و آن کشیدن خط قرمز مشخصی برای برنامه اتمی ایران است. خطوط قرمز منتهی به جنگ نمی‌شوند، آنها جلوی جنگ را می‌گیرند. خطوط قرمر ممکن بود جلوی جنگ جهانی دوم را بگیرد. خطوط قرمز ممکن بود جلوی جنگ اول خلیج فارس را بگیرند.»

نخست‌وزیر اسرائیل در ادامه طرح خود را به حاضران نشان داد؛ بمبی که سه قسمت شده بود.

وی گفت: «ایران ۷۰ درصد راه را طی کرده است و به مرحله دوم رسیده است؛ در تابستان آینده با همین میزان غنی‌سازی کنونی، آنها مرحله متوسط غنی‌سازی را تمام می‌کنند و به سوی مرحله نهایی حرکت می‌کنند. از آنجا تنها چند هفته با غنی‌سازی لازم برای یک بمب فاصله خواهند داشت.» در این هنگام وی خط قرمز خود را کشید.

نخست‌وزیر اسرائیل اظهار داشت که نمی‌توان صددرصد به گزارش‌های سازمان‌های جاسوسی متکی بود؛ چراکه ایران کشوری بزرگتر از مجموع فرانسه و آلمان، ایتالیا و بریتانیا است و نمی‌توان مطمئن بود که همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران زیر نظر است.

نتانیاهو گفت: «من معتقدم اگر ایران با خط قرمز مشخص مواجه شود، پا پس خواهد کشید و در آن صورت زمان برای تحریم‌ها و دیپلماسی بیشتر خواهد بود.»

وی در ادامه اظهار داشت که متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران هدف مشترک اسرائیل و آمریکا است و دو کشور در این مورد باهم گفت‌وگو می‌کنند.

اظهارات نخست‌وزیر اسرائیل در حالی است که دولت آمریکا با کشیدن خط قرمز برای ایران مخالفت کرده است.
XS
SM
MD
LG