لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۹

پیشنهاد هفت نماینده سابق مجلس برای حل بحران اتمی: مذاکره کنید


هفت نماینده دوره‌های گذشته مجلس ایران در نامه‌ای سرگشاده به رئیس جمهور آمریکا، رهبر جمهوری اسلامی و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پیشنهادهایی درباره حل پرونده هسته‌ای ایران مطرح کرده‌اند و از جمله خواستار مذاکره مستقیم ایران و آمریکا شده‌اند.

در این نامه که روز سه شنبه ۲۶ دی ماه به دو زبان انگلیسی و فارسی منتشر شده، هفت نماینده سابق مجلس جمهوری اسلامی راه‌حل‌هایی را برای حل پرونده اتمی جمهوری اسلامی به باراک اوباما، آیت‌الله علی خامنه‌ای و کاترین اشتون پیشنهاد کرده‌اند.

این هفت نفر که اکنون در خارج از کشور به سر می‌برند، نوشته‌اند شرایط برای گفت‌و‌گوی مستقیم میان ایران و آمریکا مناسب است. آنها پیشنهاد کرده‌اند آمریکا حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت بشناسد و ایران هم غنی‌سازی ۲۰درصدی را متوقف کرده و تضمین‌های لازم برای دستیابی به سوخت را دریافت کند.

احمد سلامتیان، نماینده دوره اول مجلس ساکن فرانسه، حسن یوسفی اشکوری، نماینده دوره اول ساکن آلمان، علی مزروعی، نماینده مجلس ششم ساکن بلژیک، نورالدین پیرموذن، نماینده دوره‌های ششم و هفتم ساکن آمریکا، فاطمه حقیقت جو، نماینده دوره ششم ساکن آمریکا، اسماعیل گرامی مقدم، نماینده دوره هفتم ساکن مالزی و علی اکبر موسوی خوئینی، نماینده دوره ششم ساکن آمریکا امضاکنندگان این نامه هستند.

این نمایندگان سابق مجلس جمهوری اسلامی نوشته‌اند: «در این مقطع گفت‌وگوهای دوجانبه و شفاف بین دولت‌های ایران و آمریکا در خصوص مساله هسته‌ای ایران را مفید و موثر دانسته و از آن دفاع می‌کنیم».

به اعتقاد آنان مذاکرات در رده مقامات ارشد این دو کشور می‌تواند «با ایجاد تضمین‌های بیشتر در مسیر حل صلح‌آمیز پرونده هسته‌ای ایران، زمینه‌های موثر برای گفتگوهای جدی بین دو کشور در مورد سایر مسایل فی‌مابین را نیز فراهم آورد.»

در این نامه همچنین به ایران پیشنهاد شده پروتکل الحاقی را امضا کرده و با آژانس همکاری کند و در مقابل طبق برنامه زمانی، اتحادیه اروپا و آمریکا و سازمان ملل هم تحریم‌های مرتبط با پرونده اتمی علیه ایران را لغو کنند.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون در چهار قطعنامه تحریمی، از ایران خواسته فعالیت‌های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورده و صحت صلح آمیز بودن فعالیت‌های اتمی خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند.

ایران این قطعنامه‌ها را رد کرده و فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را گسترش داده است. آمریکا و اتحادیه اروپا علاوه بر این، تحریم‌های یکجانبه‌ای علیه ایران وضع کرده و بانک مرکزی و صنایع نفت و فروش سوخت به ایران را مورد تحریم‌های مختلف قرار داده‌اند.

در سال گذشته میلادی سه دوره گفت‌و‌گو میان ایران و اتحادیه اروپا کا‌ترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام شده اما بدون نتیجه مانده است. ایران همچنین گفت‌و‌گوهایی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته که هرچند طرفین آن را مثبت و سازنده خوانده‌اند، ولی همچنان مسائل بین ایران و آژانس حل نشده است.

دو هفته پیش در ۱۴ دی ماه شش فعال سیاسی ملی‌-مذهبی در نامه‌ای سرگشاده به رهبر جمهوری اسلامی، نوشتند که شرایط برای مذاکره احتمالی با آمریکا «به نفع ایران نیست» و ایران باید پس از برگزاری «یک انتخابات آزاد» به پای میز مذاکره برود.

این شش چهره عمده جریان سیاسی ملی‌مذهبی ایران در نامه مفصل خود به آیت‌الله علی خامنه‌ای نوشته‌اند: «به غرب باج ندهید ولی حق مردم ایران را پرداخت کنید».

محمد بسته‌نگار، حبیب‌الله پیمان، حسین شاه‌حسینی، احمد صدر حاج سید جوادی، اعظم طالقانی و نظام‌الدین قهاری در این نامه نوشته‌اند که آمریکا تمایل دارد ایران را در شرایط فعلی که «قدرت چانه‌زنی ندارد و در موضع ضعف قرار دارد»، پای میز مذاکره بکشاند تا از ایران امتیاز بگیرد و نهایتا در پی «تغییر رژیم» در ایران است.

این چهره‌های عمده ملی‌مذهبی در نامه سرگشاده خود پیش‌بینی کرده‌اند که دولت آمریکا پس از مذاکرات، نهایتا در پی «تغییر رژیم» جمهوری اسلامی از طریق «شورش‌های شهری، جنگ داخلی، حمایت نظامی از اپوزیسیون وابسته به غرب، یا درگیری نظامی مستقیم و گسترده» است.

نویسندگان این نامه نوشته‌اند که مذاکره تهران و واشنگتن در مقطع کنونی، شبیه توافق معمر قذافی با آمریکا در سال ٢٠٠٣ میلادی است و شرایطی مشابه توافقنامه ایران و آمریکا در الجزایر در سال ۱۳۵۹ و پس از بحران گروگان‌گیری را پیش می‌آورد.

این شش نفر که طبق گزارش‌ها همه در ایران سکونت دارند، پیشنهاد داده‌اند که برای گذر از این وضعیت و رسیدن به موقعیت بهتر برای ایران، تا انتخابات ریاست جمهوری آینده با آمریکا مذاکره نکند و پس از برگزاری «یک انتخابات آزاد و بدون نظارت استصوابی و انتخاب رئیس جمهوری که واقعاً نماینده مردم باشد» مذاکره را آغاز کند.
XS
SM
MD
LG