لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۲

«مشارکت ارتش چین در عملیات گسترده جاسوسی سایبری»


یک شرکت آمریکایی امنیت سایبری می‌گوید که فعال‌ترین گروه‌های هکرهای شبکه‌های کامپیوتری با دولت چین مرتبط هستند و یک عملیات گسترده جاسوسی سایبری از نقطه‌ای در حوالی شهر شانگهای هدایت می‌شود.

به گزارش شبکه خبری سی ان ان، این شرکت امنیت سایبری به نام ماندیانت با انتشار یک گزارش شصت صفحه‌ای در روز سه شنبه، یک اسفند روش کار این گروه هکرها را طی شش سال از فعالیت آنها تجزیه و تحلیل کرده است.

شرکت ماندیانت در گزارش خود می‌نویسد، این گروه هکرها که تحت عنوان «خدمه شهاب سنگ» فعالیت می‌کنند از سال ۲۰۰۶ تاکنون صدها ترابایت اطلاعات را از ۱۴۱ نهاد و موسسه در کشورهای مختلف جهان سرقت کرده‌اند.

شرکت ماندیانت مدعی است که فعالیت این گروه به چهار شبکه در حوالی شهر شانگهای متصل است و بخشی از این عملیات سایبری در نقطه‌ای انجام می‌شود که مقر فرماندهی «واحد ۶۱۳۹۸»، یک بخش مخفی از ساختار ارتش چین، است.

این شرکت امنیت سایبری در بخشی از گزارش خود می‌نویسد: «ابعاد گسترده و زمان طولانی انجام این نوع حملات سایبری به طور مستمر و سیستماتیک نشان می‌دهد که این هکرها از یک تشکیلات بسیار قوی و گسترده برخوردار هستند. شواهدی که ما به دست آورده‌ایم جای شک باقی نمی گذارد که این تشکیلات در حقیقت واحد ۶۱۳۹۸، یعنی یک بخش مخفی ارتش چین است.»

به گزارش شبکه خبری سی ان ان، سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه شنبه این اتهامات را رد کرد و افزود که چین خود قربانی موج گسترده‌ای از حملات سایبری است که در غرب و به‌خصوص آمریکا سازماندهی و هدایت می‌شود.

ماه گذشته نیز وزارت دفاع چین اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور هیچ‌گاه از فعالیت هکرها حمایت نکرده است.

براساس گزارش شرکت امنیت سایبری ماندیانت، احتمالا هزاران نفر در این بخش مخفی از تشکیلات ارتش چین مشغول به کار هستند. همچنین شرکت‌ها و موسسات کشورهایی که زبان اصلی آنها انگلیسی است اهداف اصلی حملات سایبری هکرهای چینی بوده‌اند.

از مجموعه ۱۴۱ مورد حمله سایبری که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته ۱۱۵ مورد آن نهادها و موسات گوناگون در آمریکا را هدف گرفته‌اند.

در این گزارش نام موسسات و شرکت‌هایی که هدف حملات سایبری قرار گرفته‌اند، ذکر نشده است.

به نوشته شبکه خبری سی ان ان، نهادهای امنیتی دولت آمریکا به شدت در مورد گسترش فعالیت هکرها، به خصوص آن عده که از سوی دولت‌ها حمایت می‌شوند، نگران است.

وزیر دفاع آمریکا چند ماه پیش اعلام کرد که حملات سایبری در صورت موفقیت می‌توانند برای شبکه ارتباطاتی، شبکه انتقال انرژی و مراکز مالی و صنعتی کشور خطرات بسیار جدی ایجاد کنند.

اوایل ماه جاری نیز باراک اوباما فرمانی را برای اجرای پروژه‌های گسترده‌ای به منظور حفاظت از مراکز و موسسات حساس در برابر حملات سایبری امضا کرد.
XS
SM
MD
LG