لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۶

اشتون: مواضع ايران و ۱+۵ همچنان با يکديگر فاصله زیادی دارد


مذاکرات دو روزه گروه ۱+۵ با ايران درباره برنامه هسته ای اين کشور در آلماتی قزاقستان بدون دستیابی به توافقی روز شنبه ۱۷ فروردين ماه پایان یافت و کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، گفته است، مواضع دوطرف همچنان بر سر مسايل اساسی با هم« فاصله زیادی» دارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، پس از آن که روز جمعه بر سر ادامه مذاکرات در روز شنبه توافق شد، خوش بينی هایی نسبت به دستيابی توافق در اين مذاکرات افزايش يافت، اما اظهارات کاترين اشتون در روز شنبه حاکی از ان است که اين مذاکرات نتيجه ای در بر نداشته است.

کاترين اشتون گفته است:«اين روشن است که مواضع (گروه ۱+۵) و ايران بر سر مسايل اساسی همچنان با هم فاصله زیاد دارد.»

کاترين اشتون گفته است که اکنون نمايندگان گروه ۱+۵ گزارش های خود در خصوص مذاکرات آلماتی را با پایتخت های خود در ميان خواهند گذاشت.

کاترين اشتون اضافه کرده است که با سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران،‌در تماس خواهد بود تا در خصوص چگونگی ادامه مذاکرات تصميم گيری شود. وی تاريخ مشخصی برای ادامه مذاکرات با ايران اعلام نکرد.

در همين حال سعيد جليلی نيز در يک کنفرانس خبری جداگانه در خصوص نتيجه مذاکرات آلماتی گفته است: ايران «پيشنهادهايی برای حرکت در مسير سازنده ارايه کرد و نمايندگان گروه ۱+۵ با طرح نظرات دولت های خود خواهان ارزيابی های بيشتر از شرايط جديد ناشی از ابتکارات ايران شدند.»

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا،‌ سعيد جليلی گفته است: همين دليل موجب شد تا اعضای گروه ۱+۵ خواستار آن شوند تا نتايج گفت و گوهای صورت گرفته را به پايتخت های خود منتقل کنند.

رییس هیات مذاکره کننده ایران خاطرنشان کرد: «خانم اشتون پس از گفت و گو با وزرای امور خارجه ۶ کشور عضو گروه ۱+۵ درباره چگونگی فرآيند گفت و گوها و اين که چگونه اين گفت و گوها پيش برده شود با من به صورت تلفنی گفت و گو خواهد کرد.»

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید جلیلی در مورد اظهارات کاترین اشتون مبنی بر اينکه مواضع طرفين از هم فاصله دارد، گفته است: «اختلافات می تواند وجود داشته باشد اما چيزی که می تواند مبنای گفتگو و توافق قرار گيرد ان پی تی است. در ان پی تی حقوق کشورها از جمله غنی سازی وجود دارد که طرفين اگر اين حق را شناسايی کنند می تواند گام مهمی در پيشرفت و نزديک شدن ديدگاهها باشد که مبنای قانونی و بين المللی هم دارد. »

به گزارش آسوشيتدپرس، کشورهای عضو گره ۱+۵ خواهان اقدام ايران در توقف غنی سازی اورانيوم ۲۰ درصدی هستند و معتقدند، ايران برای اعتماد سازی می بايست اول دست به اقدام بزند و غنی سازی ۲۰ درصدی را متوقف کند.

طبق اين گزارش، اين در حالی است که ايران خواهان آن است در مقابل هر اقدام خود جامعه بين المللی نيز گام های بزرگتری را بردارد. کشورهای ۱+۵ پيشنهاد کرده اند در مقابل توقف غنی سازی ۲۰ درصدی تحريم بر طلا و مبادله مواد پتروشيمی را لغو خواهند کرد. اين در حالی است که ايران خواهان اقدام های اساسی تر جامعه بين المللی برای رفع تحريم ها هستند.


مذاکرات آلماتی ۲ در روز های جمعه و شنبه ۱۶ و ۱۷ فروردين ماه برگزارشد.

نمايندگان کشورهای آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين، روسيه و آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، به همراه کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا در مذاکرات آلماتی حضور داشتند.

اين دومين بار بود که مذاکرات هسته ای ايران و گروه ۱+۵ در آلماتی برگزار می شد. دور اول اين مذاکرات در هشتم و نهم اسفندماه سال گذشته در آلماتی برگزار شد.
XS
SM
MD
LG