لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۲

احتمال آغاز دور تازه گفت‌وگوهای ايران و آژانس در ماه اوت


علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.
علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.
ديپلمات‌های حاضر در مقر آژانس بين‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه اعلام کردند که نمايندگان ايران و آژانس احتمالا در ماه اوت گفت‌وگوهای خود را درباره نقاط ابهام پرونده هسته‌ای تهران از سر خواهند گرفت.

در صورت انجام مذاکرات ياد شده اين نخستين بار پس از انتخابات يازدهم رياست جمهوری خواهد بود که در آن حسن روحانی، به مقام رياست جمهوری انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، مذاکرات ياد شده از سوی کشورهای غربی به دقت زير ذره بين قرار خواهد گرفت تا مشخص شود که ايران پس از انتخاب حسن روحانی تا چه اندازه برای حل و فصل ابهام‌های پرونده هسته‌ای خود در يک دهه گذشته آمادگی دارد.

يک ديپلمات غربی به رويترز گفته که انتظار می‌رود اين گفت‌وگوها در اواسط ماه اوت برگزار شود ولی هنوز هيچ تاريخی برای انجام آن تعیین نشده است. ديپلمات ديگری تصريح کرده است که برگزار نشدن اين مذاکرات در ماه اوت يک نشانه بد خواهد بود.

گفت‌وگوهای احتمالی ماه اوت کمی پيش از نشست ماه سپتامبر آژانس بين‌المللی انرژی اتمی برگزار خواهد شد که قرار است در جريان آن يوکيو آمانو، مديرکل آژانس، گزارش جديدی درباره وضعيت برنامه هسته‌ای ايران به شورای حکام ارائه کند.

کشورهای غربی ايران را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه هسته‌ای خود به دنبال ساخت سلاح اتمی است و در مسير تحقيقات آژانس برای راستی‌آزمايی فعاليت‌های تهران در اين زمينه سنگ‌اندازی می‌کند. با اين حال تهران در سال‌های گذشته نشان داده است که در آستانه نشست‌های آژانس اندکی نرمش از خود نشان می‌دهد.

جمهوری اسلامی ايران بارها اتهام مربوط به توليد سلاح هسته‌ای را رد کرده است.

مذاکرات آژانس جدا از گفت‌وگوهای ايران با شش کشور عضو گروه پنج به علاوه يک شامل آمريکا، روسيه، چين، فرانسه و بريتانيا همراه با آلمان است. اين کشورها در سال‌های اخير سعی کرده‌اند که با سياست‌های تشويقی و تنبيهی، جمهوری اسلامی را وادار کنند که از فعاليت‌های هسته‌ای خود دست بکشد.

خبرگزاری رويترز می‌نويسد آژانس در ای‌ميلی تصريح کرده که هيچ اطلاعی درباره دور تازه گفت‌وگوها با ايران ندارد. آخرين ديدار نمايندگان دو طرف در ماه مه برگزار شد ولی نتيجه‌ای در بر نداشت.

يوکيو آمانو، مديرکل آژانس، ماه گذشته در گفت‌وگو با اين خبرگزاری گفت که همچنان متعهد به انجام گفت‌وگو با ايران است ولی ايران بايد درباره جنبه‌های احتمالا نظامی برنامه اتمی خود شفافيت بيشتری صورت دهد.

به دنبال انتخاب حسن روحانی به عنوان رييس جمهوری آينده ايران اميدواری‌های بين‌المللی و داخلی نسبت به حل و فصل پرونده هسته‌ای تهران افزايش يافته است. آقای روحانی نيز در نخستين نشست خبری خود پس از انتخاب به عنوان رييس جمهوری تصريح کرد که در مسير تعامل و شفافيت بيشتر گام برخواهد داشت.

با اين حال کشورهای غربی می‌گويند که در اين زمينه، آيت الله علی خامنه ای، رهبر ايران، دست بالا را دارد و او بايد با هر گونه چرخشی در اين رابطه موافقت کند.

ايران و آژانس از ابتدای سال ۲۰۱۲ ده دور مذاکره داشته‌اند ولی اين گفت‌وگوها نتیجه‌ای در پی نداشته است. آژانس خواستار دسترسی به سايت پارچين، اسناد برنامه هسته‌ای ايران و همچنين افراد درگير در اين پروژه است.
XS
SM
MD
LG