لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۱

تماس اوباما با اولاند در مورد شنود تلفنی از شهروندان فرانسوی


با بالا گرفتن دوباره انتقادها از ایالات متحده در مورد شنود تماس‌های تلفنی و دیگر ارتباطات مجازی شهروندان کشورهایی مانند فرانسه، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا ۲۹ مهر ماه با فرانسوا اولاند، همتای فرانسوی خود، گفت‌وگو کرد.

البته انتقادها این روزها تنها از فرانسه به گوش نمی‌رسند و دولت مکزیک نیز روز دوشنبه با اعتراض به گزارشی که از نظارت بر ایمیل‌های رئیس‌جمهوری پیشین آن کشور به دست آژانس امنیت ملی آمریکا حکایت دارد، اعتراض کرد.

روزنامه فرانسوی لوموند و هفته‌نامه آلمانی اشپیگل تازه‌ترین گزارش‌ها در مورد شنودهای اطلاعاتی را منتشر کرده‌اند.

لوموند گفته است آژانس امنیت ملی آمریکا «به‌طور گسترده‌ای» شهروندان فرانسوی را ردیابی اطلاعاتی کرده است؛ به طوریکه -به گفته لوموند- تنها طی یک ماه ۷۰ میلیون مکالمه تلفنی ردیابی شده‌ است.

پیشتر وزیر خارجه فرانسه این گزارش را «حیرت‌آور» خوانده بود و سفیر آمریکا در پاریس نیز برای ادای توضیحات به وزارت خارجه احضار شده بود.

کاخ سفید در این مورد بیانیه‌ای نیز منتشر کرده است که بنا بر آن رئیس‌جمهوری آمریکا به همتای فرانسوی خود گفته برخی از اخبار انتشار یافته «تحریف» شده‌‌اند.

همزمان اشپیگل آلمانی نیز گزارشی از قول ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا که موضوع شنود را برملا کرده است، نوشته بود آژانس امنیت ملی آمریکا ایمیل‌های فلیپه کالدرون، رئیس‌جمهوری پیشین مکزیک را تحت نظر داشته است.

این تازه‌ترین گزارش‌ها و واکنش‌ها در مورد جاسوسی و ردیابی اطلاعاتی شهروندان خارجی به دست سازوکارهای امنیتی آمریکایی است.

یک ماه قبل نیز بک برنامه خبری در برزیل، گزارش داده بود که آژانس امنیت ملی آمریکا به جاسوسی و کسب اطلاعات از ایمیل‌ها، مکالمات تلفنی و پیامک‌های دیلما روسف، رئیس‌جمهوری برزیل و انریکه پینا نیتو رئیس جمهوری مکزیک پرداخته است.

پیشتر نیز انتشار گزارش‌های مشابهی با واکنش‌های گسترده‌ای روبه‌رو شده بودند؛ از اروپا تا آمریکای لاتین.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در ماه گذشته میلادی وعده داده بود که در مورد جاسوسی‌ها و شنودهای مقام‌های عالی‌رتبه برزیل و مکزیک تحقیق کند.

عمده گزارش‌های جاسوسی و شنود اطلاعاتی بر اساس مدارکی منتشر شده‌اند که ادوارد اسنودن در اختیار رسانه‌های گذاشته است.

آقای اسنودن در حال حاضر در روسیه پناهنده است. آمریکا او را تحت پیگرد قضایی قرار داده است.
XS
SM
MD
LG