لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۹

سعيد پورعزيزی، مدير مسئول روزنامه «بهار» بازداشت شد


گزارش ها حاکی است که سعيد پورعزيزی، مدير مسئول روزنامه توقيف شده «بهار» روز شنبه يازده آبان درپی احضار به دادسرای رسانه بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است.

معصومه شهرياری، همسر سعيد پورعزيزی، به خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، گفته است، به دنبال تماس تلفنی دادسری با سعيد پور عزيزی، وی به دادگاه مراجعه کرد، ولی در آنجا بازداشت شد.

روزنامه‌ «بهار» ششم آبان‌ماه به دنبال انتشار مقاله ای با عنوان «امام؛ پيشوای سياسی و يا الگوی ايمانی؟» توسط هیأت نظارت بر مطبوعات توقيف شد.

معصومه شهرياری در خصوص نحوه بازداشت سعيد پور عزيزی گفته است: «صبح روز پنج‌شنبه (نهم آبان‌ماه) احضاريه‌ی دادسرا براساس شکايت مدعی‌العموم به دفتر روزنامه‌ی بهار فرستاده شد. هر کسی می‌داند که روز پنج‌شنبه کادر اداری همه‌ی روزنامه‌ها تعطيل است، بنابراين احضاريه به‌دست آقای پورعزيزی نرسيد.»

وی اضافه کرده است: «صبح امروز (شنبه، ۱۱ آبان‌ماه) آقای پورعزيزی بدون اطلاع از رسيدن چنين احضاريه‌ای به دفتر روزنامه رفت و درپی تماس تلفنی که ساعت ۱۱ صبح با او گرفتند، به دادسرا احضار شد. پس از رفتن به دادسرا، بدون اطلاع دادن به کسی، او بازداشت شد.»

خانم شهرياری در ادامه گفته است که همسرش در دادسرا با پيغامی اطلاع داده بود که برای آزاد شدن به وثيقه نياز است؛ اما ميزان و مبلغ وثيقه مشخص نبود.

همسر سعيد پورعزيزی اضافه کرده است که پس از تهيه وثيقه مسئولان دادسرا اعلام کردند که وثيقه بايد ارزيابی شود.

معصومه شهرياری در خصوص قبول نکردن وثيقه توسط دادگاه گفته است: «از نظر من، نيت بر بازداشت او بود، چون تا کنون مبلغ وثيقه که بايد برای آقای پورعزيزی گذاشته شود، مشخص نشده است و هنوز هيچ اطلاعی از مبلغ وثيقه نداريم و درپی ارزيابی نشدن مبلغ وثيقه، در ساعت کاری امروز، همسرم به زندان اوين برده شد.»

همسر سعيد پورعزيزی تصريح کرده است: نگرانی ما از اين است که فردا وثيقه ارزيابی شود و سپس به ما اعلام کنند که مبلغ وثيقه کافی نيست و آقای پورعزيزی مدت زمان بيشتری در بازداشت بماند.

روزنامه «بهار» روز چهارشنبه، يکم آبان، مقاله‌ای با عنوان «امام، پيشوای سياسی يا الگوی ايمانی؟» به قلم علی اصغر غروی، نماينده نهضت آزادی در اصفهان، به چاپ رساند که نويسنده آن، با زير سوال بردن واقعه «غدير خم» به عنوان روز تعيين علی ابن ابيطالب به عنوان «جانشين پيامبر اسلام» نوشته بود که کلمات امام اول شيعيان در کتاب نهج البلاغه، «آشکارا بيانگر اين حقيقت است که خلافت، امری انتصابی از جانب خداوند نيست و جانشين سياسی رسول خدا بايد توسط مردم انتخاب شود».

انتشار اين مقاله با واکنش تند رسانه‌های تندرو از جمله خبرگزاری فارس و روزنامه کيهان روبرو شد و کيهان در يادداشتی مدعی شد که «اصلاح‌طلبان حمله به ولايت ائمه اطهار را از سر گرفتند».

مديريت «بهار» روز چهارم آبان در نامه‌ای اعلام کرد که اين مقاله به دور از «مشی بهار»، مديران و روزنامه‌نگاران آن بوده و علاوه بر عذرخواهی در اين زمينه، اقدام به انتشار چند يادداشت در نقد اين مطلب کرد.

اين روزنامه همچنين اعلام کرده بود که «در راستای تلطيف فضای جامعه و به دست آوردن دل مومنين راستين و واقعی» تصميم گرفته است تا به طور «موقت و چند روزه» انتشار بهار را به تعويق بياندازد.

با اين حال، هيات نظارت بر مطبوعات ششم آبان حکم به توقيف اين روزنامه داد. اين سومين بار است که بهار از ابتدای انتشار خود توقيف می‌شود.

قوه قضاييه ايران از ابتدای دهه ۱۳۸۰ تا کنون بيش از ۱۲۰ نشريه را به اتهام‌های مختلف تعطيل کرده و شماری از روزنامه‌نگاران نيز با احکام زندان روبرو شده‌اند.
XS
SM
MD
LG