لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۸

نوبخت: آمريکا هشت ميليارد دلار از دارايی‌های ايران را آزاد کرده است


محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت حسن روحانی، روز دوشنبه ۴ آذر اعلام کرد که آمريکا هشت ميليارد دلار از دارايی های بلوکه شده ايران را آزاد کرده است. همزمان فرانسه از احتمال لغو برخی از تحریم‌های ایران توسط اتحادیه اروپا در ماه دسامبر خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای نوبخت در حاشيه يک همايش دولتی به خبرنگاران گفته که «قطعا توافق هسته ای تاثير بسزايی بر اقتصاد ايران دارد و با توجه به اين توافق، تحريم ها کاهش خواهد يافت».

اظهارات سخنگوی دولت ايران تاييدی بر خبری است که روز يکشنبه، علينقی خاموشی، رييس پيشين اتاق بازرگانی ايران، درباره آزادسازی اين رقم از دارايی‌های ايران توسط آمريکا اعلام کرده بود.

آقای خاموشی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا با اشاره به توافق بامداد يکشنبه ايران و گروه پنج به علاوه يک در ژنو، گفته بود که «تاکنون اقتصاد ايران به دليل تحريم‌های بانکی بسيار بسته بود» و «توافق حاصله، راه جديدی را به سوی ايران باز می‌کند».

نمايندگان جمهوری اسلامی ايران و کشورهای آمريکا، روسيه، چين، فرانسه و بريتانيا همراه با آلمان پس از چهار روز مذاکرات فشرده در هفته گذشته، سرانجام در بامداد يکشنبه توافقی چهار صفحه ای را امضاء کردند که بر اساس آن دو طرف متعهد شدند تا گام های موازی برای حل و فصل برنامه هسته ای ايران بردارند.

بر اساس اين توافق، ايران متعهد شد که غنی سازی بالای پنج درصد را متوقف کرده، ذخاير اورانيوم ۲۰ درصدی خود را تبديل به سوخت اتمی و اکسيد اورانيوم کند و فعاليت های هسته ای خود را در نطنز، فردو و راکتور آب سنگين اراک گسترش ندهد.

همزمان، اتحادیه اروپا و آمریکا متعهد شده‌اند که تحریم محصولات پتروشیمی، طلا و فلزات گرانبها را لغو کنند. تحریم‌های آمریکا بر صنعت خودروسازی ایران نیز لغو خواهد شد.

کاخ سفید اعلام کرده است که ایران به حدود هفت میلیارد دلار از دارایی‌های خود دسترسی خواهد داشت، ضمن اینکه تحریم‌های جدیدی بر ضد تهران وضع نخواهد شد.

وزير امور خارجه فرانسه نیز روز دوشنبه در گفت‌وگو با راديو «اروپای يک» اعلام کرد که اتحاديه اروپا در راستای اجرای توافقنامه ژنو احتمالا در ماه دسامبر بخشی از تحريم‌های ايران را لغو خواهد کرد.

لوران فابیوس اظهار داشت: «وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا قرار است ظرف «چند هفته آينده» گرد هم آيند تا پيشنهادی را در زمينه برداشتن بخشی از تحريم های ايران را بررسی کنند.

تصويب چنين پيشنهادی نيازمند موافقت ۲۸ کشور عضو اتحاديه اروپا است.

آقای فابيوس تصريح کرد: «لغو اين تحريم‌ها، محدود، هدفمند و قابل برگشت است».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی همچنين گفت اسرائيل بنا ندارد که حمله پيشدستانه‌ای را عليه دشمن خود ايران به مرحله اجرا در آورد، «چرا که چنين اقدامی آن هم در چنين مقطعی برای هيچ کس قابل درک نخواهد بود».

مقام های دولت اسرائيل روز دوشنبه به صورت هماهنگ واکنش خشمگينانه ای به توافق ژنو بر سر پرونده هسته ای ايران نشان دادند و بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، اين توافق را «اشتباهی تاريخی» دانست.

کشورهای غربی و اسرائيل نگران هستند که ايران در پوشش فعاليت های هسته‌ای خود به دنبال ساخت سلاح اتمی باشد ولی تهران اين ادعا را رد کرده و می گويد حاضر برای اعتمادسازی در اين زمينه، با آژانس بين المللی انرژی اتمی همکاری کند.

با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، ايران گفته است که به دنبال حل و فصل پرونده هسته ای خود ظرف شش ماه تا يک سال است.
XS
SM
MD
LG