لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۵

«۸۰۰ مامور پلیس» ترکیه از کار خود برکنار شدند


رجب طیب اردوغان
رجب طیب اردوغان
بنا بر گزارش‌ها از ترکیه، دولت آن کشور در روز دهم بهمن ماه، ۸۰۰ مامور پلیس و مقام دولتی را در پی انتشار پرونده فساد اقتصادی از کار برکنار کرده یا آنها را در محل یا مقامی دیگر منصوب کرده است.

روزنامه حریت می‌نویسد در میان کسانی که در ماه میلادی ژانویه کار خود را از دست داده‌اند، گروهی از افسران عالی‌رتبه در شهرهایی مانند آنکارا یا ازمیر نیز دیده می‌شوند.

تنها در پایتخت ترکیه ۵۰۰ افسر پلیس از مقام یا محل کار خود برکنار شده‌اند.

علاوه بر روزنامه حریت، روزنامه ملیت نیز گزارش مشابهی را منتشر کرده است.

بنا بر این گزارش‌ها دو مقام دادستانی نیز در روز چهارشنبه گذشته از ادامه تحقیق در مورد پرونده فساد مالی در آن کشور که در ۲۶ آذرماه به بازداشت ده‌ها نفر انجامید، منع شده‌اند.

نزدیک به یک ماه پیش گزارش‌هایی از برکناری یا تغییر محل خدمت ۶۰۰ نفر از ماموران پلیس حکایت داشت.

روزنامه‌های ترکیه می‌گویند دولت رجب طیب اردوغان طی این زمان در حدود شش هزار مامور پلیس -از جمله گروهی از افسران عالی‌رتبه- را در سراسر کشور «مجازات» کرده است.

در این میان دست‌کم ۱۱۵ مقام قضایی استانبول نیز در میان کسانی بوده‌اند که به شکلی از کار یا محل کار خود برکنار شده‌اند.

در پایان آذر ماه رسانه‌های ترکیه از عملیات گسترده پلیس خبر دادند که به بازداشت ده‌ها نفر از جمله فرزندان سه وزیر، رئيس اجرايی بانک دولتی «هالک بانک» و افراد نزديک به دولت به خاطر دريافت رشوه، فساد مالی و مشارکت در پولشویی ۸۷ ميليارد يورويی خبر دادند. آنچه پای رضا ضراب تاجر ايرانی را نیز در آن کشور به میان کشید. خود آقای ضراب نيز در ميان بازداشت‌شدگان بود.

اما نخست وزیر ترکیه این موضوع را «دسیسه» نامیده و عملیات پلیس را نیز «کثیف» خوانده است.

اردوغان یکی هفته پس از بازداشت‌ها ۱۰ عضو کابینه خود را نیز تغییر داد.

او پیشتر از رسانه‌ها نیز به‌خاطر افشای این موضوع انتقاد کرده و گفته بود «دست‌هایی درصدد بدنام کردن و ساقط کردن» حزب حاکم ترکیه است.

ناظران معتقدند در میان این تنش‌ها نبردی سیاسی میان فتح‌الله گولن، از متحدان پیشین اردوغان و از منتقدان فعلی او، نیز در جریان است.

گفته می‌شود آقای گولن -واعظ و چهره مشهور ترکیه که در تبعید خودخواسته در آمریکا به سر می‌برد- در پلیس و ساز و کار قضایی آن کشور صاحب نفوذ است.

این چهره منتقد دولت در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری ترکیه، موضوع دخالت یا تاثیرگذاری خود در جریان این پرونده و عملیات مربوط به آن را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG