لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۰

راهپیمایی ایرانی‌ها در سالگرد ۲۲ بهمن با شعارهای ضدآمریکایی


مراسم سی‌وپنجمین سالگرد انقلاب بهمن ۵۷ روز سه‌شنبه ۲۲ بهمن در شهرهای مختلف ایران در حال برگزاری است و در تهران نیز سخنرانی حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، در جمع راهپیمایان آغاز شده است.

گزارش خبرگزاری‌های ایران از این مراسم حاکی‌ است که مناقشه هسته‌ای ایران و مذاکرات با غرب، محور شعارهای راهپیمایان قرار گرفته است و برخی افراد پلاکاردهایی در دست گرفته‌اند که توافق با آمریکا و غرب را نفی می‌کند.

«سازش ما با آمریکا، محال است، محال است»، «می‌میریم، می‌میریم، سازش نمی‌پذیریم» و «نه سازش، نه تسلیم، نبرد با آمریکا» از جمله نوشته‌های روی این پلاکاردهاست که خبرگزاری مهر به آن اشاره کرده است.

خبرگزاری فارس نیز از پلاکاردهایی می‌نویسد که پاسخی به مقامات آمریکا و تهدید آنها به استفاده از گزینه نظامی برابر ایران در صورت شکست مذاکرات اتمی است.

«ما مشتاق گزینه‌های روی میزیم» و «ما برای نبرد بزرگ آماده‌ایم» نمونه‌هایی از این پلاکاردها هستند که در برخی نقاط شهر هم نصب شده‌اند.

شعار راهپیمایان درباره «گزینه‌های روی میز» اشاره به اظهارات مقام‌های آمریکایی است که بارها گفته‌اند برای حل و فصل برنامه هسته‌ای ایران تمام گزینه‌ها از جمله اقدام نظامی روی میز است.

پیش از این فرمانده سپاه پاسداران گفته بود که «نبرد مستقیم با آمریکا» برای «انقلابی‌ها» یک «رویای قوی» است. ضمن آن که احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، هم ادعا کرده است که جنگ مستقیم با آمریکا آرزوی آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، هم از شعار راهپیمایان علیه وندی شرمن، دیپلمات ارشد ایالات متحده، گزارش داده است که اظهارات اخیر او درباره تاسیسات اتمی ایران و نابه‌سامانی‌های اقتصادی کشور در پی تحریم‌ها، واکنش شدید مقامات جمهوری اسلامی را به دنبال داشته است.

همچنین گزارش‌های دیگر این خبرگزاری از حضور مقامات دولت حسن روحانی، مانند وزیر امور خارجه و معاونان او و همچنین سران سه قوه و دیگر چهره‌های نزدیک به حکومت ایران در راهپیمایی امروز خبر می‌دهد.

هنوز برآورد دقیقی از تعداد حاضران در این مراسم نشده است، اما برای مراسم ۲۲ بهمن امسال، گروه‌ها و چهره‌های شاخص جریان اصلاح‌طلبی مانند محمد خاتمی، مجمع روحانیون مبارز و جبهه مشارکت به موازات گروه‌های نزدیک به حاکمیت فراخوان داده بودند.
XS
SM
MD
LG