لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۷

ويکتور يانوکوويچ: از مبارزه دست برنخواهم داشت


در حالی که دولت جديد اوکراين روز جمعه ۹ اسفندماه روسيه را به حمله و اشغال «مسلحانه» دو فرودگاه شبه جزيره کريمه متهم کرده است، ويکتور يانوکوويچ، رئيس جمهوری برکنار شده اوکراين، می گويد،‌ خود را همچنان رييس جمهوری قانونی اين کشور می داند و از مبارزه برای آینده کشورش دست نخواهد کشید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات جديد اوکراين روز جمعه اعلام کردند که توانسته اند کنترل دو فرودگاه شبه جزيره کريمه را که توسط افراد مسلح اشغال شده بود، پس بگيرند.

آرسن آواکوف، وزير کشور موقت اوکراين، گفته است: تصرف فرودگاه ها در شبه جزيره کريمه را «حمله مسلحانه و اشغال»‌ توسط روسيه تلقی می کنم.

در همين حال، آندره پاروبيی،‌ رييس شورای دفاع و امنيت ملی اوکراين روز جمعه به خبرنگاران گفته است، نيروهای امنيتی اين کشور توانسته اند اين فردوگاه ها را اختيار بگيرند.

آندره پاروبی گفته است:«هم اکنون نيروهای انتظامی اوکراين کنترل فردوگاه ها را در اختيار دارند.»

اين در حالی است که خبرنگار خبرگزاری فرانسه می گويد، مردان مسلح به کلاشينکف همچنان فرودگاه شهر سيمفروپول، پايتخت جمهوری خودمختار کريمه، در محاصره خود دارند.

«مبارزه برای آینده اوکراین»

ساعاتی پس از اظهارات اين مقام دولت جديد اوکراين ،‌ويکتور يانوکوويچ، رئيس جمهوری برکنار شده اوکراين، در نخستين کنفرانس خبری پس از برکناری‌اش تصريح کرد که همچنان خود را رئيس جمهوری قانونی اين کشور می داند.

یانوکوویچ: کسی مرا خلع نکرده است
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:12 0:00

به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای يانوکوويچ که در شهر رُستُف دُن، در روسيه در يک کنفرانس خبری شرکت کرده بود، ‌افزود:«از مبارزه برای آينده اوکراين عليه کسانی که می خواهند با ترور و ايجاد ترس حکومت کنند،‌ دست برنخواهم داشت.»

ويکتور يانوکوويچ گفت که به زور و توسط نيروهای هوادارِ به گفته او «فاشيسم» برکنار شد و غرب را متهم کرد که از مخالفانش حمايت می کند.

او همچنين برگزاری انتخابات رياست جمهوری اوکراين در ارديبهشت‌ماه را غير قانونی دانست.

رئيس جمهوری برکنار شده اوکراين گفت که خواستار حمايت نظامی روسيه نشده است و با اشاره به وضعيت در شبه جزيره کريمه افزود که اين منطقه با حفظ موقعيت خودمختاری اش بايد به عنوان بخشی از اوکراين باقی بماند.

اين در حالی است که دادستانی کل اوکراين روز جمعه اعلام کرد که خواستار استرداد ويکتور يانوکوويچ،‌ رئيس جمهوری برکنار شده اوکراين، از روسيه خواهد شد.

مخالفان ويکتور يانوکوويج می گويند در در ناآرامی های اخير نزديک به ۱۰۰ تن کشته شده اند.

«توقیف دارایی ها»

به گزارش خبرگزاری رويترز،‌ وزارت خارجه اتريش اعلام کرد که دارايی های ۱۸ اوکراينی را پس از درخواست وزارت خارجه آن کشور توقيف می کند. وزارت خارجه اتريش به نام اين افراد اشاره نکرد.

ليختن اشتاين نيز اعلام کرد که دارايی های مقام های دولت سابق اوکراين را توقيف خواهد کرد.

دولت سوئيس نيز در اقدامی مشابه گفت که دارايی های ۲۰ تن از مقام های اوکراينی،‌ از جمله ويکتور يانوکوويچ و پسرش، را توقيف کرده است.

در اين حال،‌ آقای يانوکوويچ روز جمعه داشتن حساب بانکی در خارج از اوکراين را تکذيب کرد.
XS
SM
MD
LG