لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۰

پوتین سند الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه را امضاء کرد


ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، روز سه شنبه، ۲۷ اسفند، در یک نشست پارلمان این کشور گفت که شبه جزیره کریمه به روسیه ملحق خواهد شد و مسکو برای بقیه خاک اوکراین برنامه‌ای ندارد.

در همین حال، خبرگزاری‌ها گزارش دادند که ولادیمیر پوتین و سرگئی آکسینوف، نخست وزیر کریمه و سایر رهبران جدایی طلب کریمه روز سه‌شنبه سند الحاق این شبه جزیره به خاک روسیه را امضاء کردند.

در مراسم امضای این سند نمایندگان هر دو مجلس روسیه حضور داشتند که با تشویق‌های خود مهر تایید بر آن گذاشتند. این سند باید به تصویب پارلمان روسیه برسد.

رییس جمهوری روسیه گفته است که روز سه شنبه پیش نویس لایحه‌ای را برای الحاق کریمه به خاک خود به پارلمان ارائه خواهد کرد.

وی روز سه شنبه در سخنانی گفت که روسیه خواهان تقسیم اوکراین نیست.

به گفته آقای پوتین، کشورش باید علیه آنچه که «توطئه غرب برای ملحق کردن اوکراین به دایره نفوذ خود» توصیف کرد، وارد عمل می‌شد.

رییس جمهوری روسیه مدعی شد که اعتراضات علیه ویکتور یانوکوویچ، رییس جمهوری پیشین اوکراین، توسط غرب تشویق شده بود.

وی با بیان اینکه «غرب می‌دانست که میلیون‌ها روسی در اوکراین و کریمه به سر می‌برند» افزود: «هرچیزی حدی دارد و شرکای غربی ما از تمام خطوط ممکن رد شدند. آن‌ها گستاخ، غیر مسوول و غیر حرفه‌ای هستند».

آقای پوتین گفته است: «آن‌ها (غربی‌ها) شم سیاسی خود را کاملا از دست داده‌اند و عواقب اقدام‌شان را پیش بینی نکردند. روسیه در موقعیتی قرار گرفت که نمی‌توانست به عقب برگردد».

وی اظهار داشت: «اگر شما به فنری فشار بیاورید، فنر به سوی خود شما باز می‌گردد. باید همیشه این را به خاطر داشته باشید».

پارلمان محلی کریمه روز دوشنبه با اعلام استقلال این شبه‌جزیره از کشور اوکراین، از تصمیم برای پیوستن به روسیه خبر داد. این اقدام خشم کشورهای غربی را برانگیخت و اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم‌هایی علیه شماری از مقام‌های روسیه و شبه جزیره کریمه وضع کردند.

رییس جمهوری روسیه روز سه شنبه به این تحریم‌ها واکنش نشان داد و تهدید کرد که مسکو با اقدام کشورهای غربی مقابله به مثل خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG