لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۰

پایان رای گيری انتخابات رياست جمهوری افغانستان


با پايان يافتن زمان رأی‌گيری در انتخابات رياست جمهوری افغانستان، حوزه‌های انتخاباتی بسته شدند. گزارش ها حاکی است، هفت ميليون نفر از ۱۲ ميليون نفر واجدين شرايط در انتخابات روز شنبه مشارکت کرده اند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، احمد يوسف نورستانی، رييس کميسيون انتخابات افغانستان گفته است، برآوردهای اوليه حاکی است که در انتخابات ریاست جمهوری روز شنبه ۱۶ فروردین ماه در افغانستان ۵۸ درصد واجدان شرايط در اين انتخابات مشارکت کرده اند.

در همین حال،‌ حامد کرزی، رييس جمهوری افغانستان در پيامی تلويزيونی از نيروهای امنيتی،‌ افراد و نهادهای مسئول برگزاری انتخابات، مردم افغانستان وهمه کسانی که در اين رويداد تاريخی مشارکت داشته اند، تقدير کرده است.

از سوی دیگر گزارش حاکی است، نیروهای طالبان در روز شنبه دست به حملاتی علیه حوزه های انتخاباتی و همچنین نیروهای انتظامی افغانستان زده اند.

احمد داودزی، وزير کشور افغانستان گفته است که در ۲۴ ساعت گذشته در جريان درگيری ها در نقاط مختلف افغانستان ۹ پليس،‌ ۷ سرباز ، ۸۹ پيکارجوی طالبان و چهار غيرنظامی کشته شده اند.

به گزارش رویترز، میزان خشونت ها در روز شنبه کمتر از پیش بینی در این زمینه بود.

طبق این گزارش بیش از ۳۵۰ هزار نیروی افغان وظیفه تامین امنیت انتخابات روز شنبه در افغانستان برعهده داشتند.

این در حالی است که برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از کمبود تعرفه های رای انتقاد کرده اند.

در همین زمینه پیشنتر احمد یوسف نورستانی گفته بود: «گزارش‌هایی داشته‌ایم مبنی بر این که برگه‌های رای‌گیری در برخی مناطق رو به اتمام است و از این رو به مراکز استانی و محلی دستور داده‌ایم که برگه‌های اضافی تدارک ببینند.»

در همین زمینه رادیو آزادی افغانستان مناطق مختلف این کشور را نام برده که با کمبود برگه‌های رای‌گیری مواجه شده‌اند، به‌ویژه در شعبه‌های مختلف رای‌گیری شهر کابل.

گزارش خبرنگاران این رسانه از شهرهای مختلف کشور همچون هرات حاکی است که استقبال مردم از انتخابات تاکنون گسترده بوده، به‌ طوری که در برخی شعبه‌ها تا پیش از ظهر برگه‌های رای‌گیری تمام شده است.

صبح انتخابات حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، از مردم کشور خود خواست که تحت هر شرایطی رای بدهند.

در این انتخابات هشت نامزد برای تصاحب مقام ریاست‌ جمهوری افغانستان با یکدیگر رقابت می‌کنند که عبارتند از عبدالله عبدالله، اشرف غنی احمدزی، زلمی رسول، عبدالرب رسول سیاف، قطب‌الدین هلال، امین ارسلا، داود سلطانزوی و گل آغا شیرزی.

قیوم کرزی، برادر حامد کرزی، نیز از نامزدهای این انتخابات بود که در نهایت به نفع زلمی رسول انصراف داد.

به گفته رادیو آزادی افغانستان، نتایج ابتدایی این انتخابات که همراه با انتخابات شوراهای ولایتی برگزار می‌شود، روز ۸ اردیبهشت و نتیجه نهایی نیز روز ۲۴ اردیبهشت‌ماه اعلام خواهد شد.
XS
SM
MD
LG