لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۸

ایران رسما شرکت ملی نفت چین را از میدان آزادگان جنوبی کنار گذاشت


وزارت نفت ایران رسما شرکت ملی نفت چین را به خاطر «تاخیرهای طولانی مدت» در توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی از این پروژه عظیم نفتی کنار گذاشت.

پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی وزارت نفت ایران، شانا، روز سه شنبه ۹ اردیبهشت گزارش داد که حکم خلع ید شرکت چینی «سی ان پی سی آی» از طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی امروز پس از طی مراحل حقوقی به طور رسمی به این شرکت ابلاغ شد.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، ۳۰ بهمن ماه رسما اعلام کرده بود که در رابطه با میدان آزادگان جنوبی «آخرین اولتیماتوم» را به چینی‌ها داده است.

ارزش قرارداد ایران و شرکت ملی نفت چین برای توسعه این میدان نفتی ۲.۵ ميليارد دلار بود.

این میدان بزرگ نفتی میان ایران و عراق مشترک است. عراق هم اکنون روزانه ۲۱۰ هزار بشکه نفت از این میدان (در عراق میدان مجنون خوانده می‌شود) استخراج می‌کند، در حالی که تولید نفت ایران از این میدان تنها ۵۰ هزار بشکه است.

عراق در نظر دارد با کمک شرکت انگلیسی-هلندی شل و پتروناس مالزی که توسعه بخش عراقی این میدان را بر عهده گرفته‌اند، تولید از میدان مجنون را در سال‌های پیش رو به یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز برساند.

در رابطه با ایران، قرار بود در فاز نخست توسعه آزادگان جنوبی، تولید ٣٢٠ هزار بشکه نفت در روز با حفر ١٨۵ حلقه چاه در عرض ۵٢ ماه محقق شود و در فاز دوم این رقم به روزانه ۶٠٠ هزار بشکه برسد.

در همین زمینه عبدالرضا حاجی حسین‌نژاد، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) بهمن سال گذشته به شانا گفت که تا کنون تنها هفت حلقه چاه در این میدان توسط چینی‌ها حفاری شده است.

رکن الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز روز سه شنبه، نهم اردیبهشت، به خبرگزاری شانا گفته است که «نه تنها در طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی، بلکه در دیگر میدان‌های نفت و گاز نیز تحرک بیشتر و پایبندی به زمانبندی‌های قراردادی را از سایر پیمانکاران انتظار داریم تا مجبور به استفاده از حقوق قراردادی برای نجات پروژه نشویم».

در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد شرکت‌های مختلف چینی همچون سینوپک، سینوک و شرکت ملی نفت چین قراردادهایی را به ارزش بیش از ۴۰ میلیارد دلار برای توسعه میادین نفت و گاز ایران همچون آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یادآوران، فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی، ساخت کارخانه گاز مایع «ال. ان. جی» و طرح توسعه پارس شمالی امضا کرده‌اند.

هیچ کدام از پروژه‌های یاد شده تاکنون عملیاتی نشده‌اند. ایران مهر ماه سال ۹۰ قرارداد توسعه میدان پارس شمالی را با همین شرکت «سی ان پی سی آی» به خاطر تعلل این شرکت در توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی لغو کرد تا آن را مجبور به تحرک بیشتر کند، اما قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی نیز مرداد سال ۹۱ لغو شد.

شهریورماه‌‌ همان سال، ایران دوباره به خاطر تاخیرهای مکرر، قرارداد ساخت کارخانه تولید گاز مایع «ال ان جی» با کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های چینی را لغو کرد.

همچنین قرار بود تا بهمن ماه سال گذشته چینی‌ها با افزایش دو برابری تولید میدان یادآوران، استخراج نفت از این میدان را به روزانه ۵۰ هزار بشکه برسانند، موضوعی که محقق نشد.

در رابطه با آزادگان شمالی نیز شرکت‌های چینی بعد از تاخیرهای طولانی مدت هنوز موفق به تولید روزانه ۲۰ هزار بشکه نفت در قالب فاز اول از این میدان نشده و به گفته حسین‌نژاد در بهمن ماه سال گذشته، عملیات حفاری چاه‌ها تنها ۶۱ درصد پیشرفت داشته است.

بیژن نامدار زنگنه ۱۷ اسفند سال گذشته با انتقاد از عملکرد دولت محمود احمدی‌نژاد گفت: «این چه افتخاری دارد که ٢٠٠ دکل عراق در مرز ایران در میدان مشترک کار می‌کنند و در ایران تنها ٢٠ دکل در حال کار کردن است. این مایه سرافکندگی است».
XS
SM
MD
LG