لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۵

مقام دولتی از «مفقود شدن» پول خرید یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن گندم خبر داد


محمدرضا خباز، معاون تقنینی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری ایران
محمدرضا خباز، معاون تقنینی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری ایران
محمدرضا خباز، عضو معاونت پارلمانی ریاست جمهوری ایران، از «مفقود شدن» پول خرید یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن گندم در شرایط تحریم و در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد خبر داد.

آقای خباز در گفت‌وگویی با وب‌سایت خبرآن‌لاین که روز سه‌شنبه، ۱۳ خرداد، منتشر شد اظهار داشت: «قدیم‌ها می‌گفتند، شتر را با بارش برده‌اند... حالا یکی از اتفاقاتی که رخ داده این است که پول یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن گندم را از بانک مرکزی گرفته‌اند، اما نه گندم را وارد کرده‌اند و نه پول را پس داده‌اند.»

گزارش خبرآن‌لاین حاوی توضیح بیشتری درباره چگونگی این اتفاق و راهکار دولت برای بازگردادن این پول «مفقودشده» به خزانه نیست و تنها عنوان می‌کند که ماجرا «در شرایط تحریم» رخ داده است، موردی که به احتمال زیاد باید مربوط به دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد باشد.

محمدرضا خباز همچنین با اشاره به مخالفت برخی گروه‌ها در داخل کشور با مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب می‌گوید: «عده‌ای با شکسته شدن تحریم‌ها مخالف هستند. مگر تحریم چه حسنی برای ما داشته که آنها با این موضوع مخالف هستند؟ آنها از آنجایی که از تحریم سود برده‌اند می‌دانند که اگر تحریم بشکند و پول‌های نفت به داخل کشور بازگردد، شرایط هم طبیعی می‌شود و در این شرایط طبیعی نمی‌توانند بگویند که "من بروم و برای شما نفت بفروشم" و بعد هم آش را با جایش بخورند.»

خبرآن‌لاین پیش از این نیز به نقل از یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی تهران، نوشته بود که از زمان تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی «کاسبان تحریم ۲۵ میلیارد دلار سود کرده‌اند».

«کاسبان تحریم» به کسانی در داخل کشور گفته می‌شود که از عوارض تحریم‌های ایران یا دور زدن تحریم‌ها سودهای هنگفتی کسب کرده‌اند.

آقای آل اسحاق گفته بود: «تحریم‌ها هزینه زندگی مردم را به مراتب افزایش داده است و از کنار آن درآمدی بیش از ۲۵ میلیارد دلار را در برهه‌های زمانی مشخصی به جیب سوء استفاده‌کنندگان وارد کرد. »

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، هم در اسفند سال گذشته گفته بود: «گروهی به عنوان دور زدن تحریم‌ها، منافع ملی را دور زدند و پول ملت را برداشتند.»

بابک زنجانی، تاجر ایرانی، که اکنون در زندان به سر می‌برد از جمله افرادی است که به گفته خود در دور زدن تحریم‌های ایران نقش بزرگی داشته است.

آقای زنجانی شهریور سال گذشته در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه آسمان گفت: «آقای دیوید کوهن، رئیس دایره تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا، آمد و درباره شخص من صحبت کرد. او گفت خطرناک‌ترین مجموعه‌ای که در خارج برای ایران کار کرده مجموعه من بوده است.»

چند ماه از انتشار این مصاحبه نگذشته بود که اکبر سهیلی‌پور، رئیس سازمان حسابرسی ایران، در بهمن‌ماه گذشته رقم بدهی‌های بابک زنجانی را ۲ میلیارد و ۴۰۰ هزار یورو ذکر کرد.
XS
SM
MD
LG