لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۷

دیدار سه جانبه ظریف٬ برنز و اشتون در آستانه مذاکره با ۱+۵


محمدجواد ظریف (چپ) در وین- ۲۶ خردادماه ۱۳۹۳
محمدجواد ظریف (چپ) در وین- ۲۶ خردادماه ۱۳۹۳
در آستانه نشست عمومی هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی٬ نمایندگان ایران٬ آمریکا و اتحادیه اروپا روز دوشنبه در وین نشست سه جانبه برگزار کردند.
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:31 0:00
لینک مستقیم

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی٬ ایرنا٬ هدف از این گفت‌و گو که بعد از ظهر دوشنبه ۲۶ خردادماه با حضور محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران٬ کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ویلیام برنز معاون ارشد وزیر امور خارجه آمریکا برگزار شد٬ کاهش اختلاف‌ها و نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌ها برای آغاز نگارش توافق جامع هسته‌ای بود.

ایرنا می‌گوید در این دیدار طرفین درباره نحوه آغاز روند نگارش متن مشترک توافق جامع میان ایران و ۱+۵ و محورها و موضوعات مطرح در این خصوص گفت‌و‌گو کردند.

پیش از این دیدار٬ محمدجواد ظریف و کاترین اشتون ظهر دوشنبه نیز در یک ناهار کاری در وین٬ درباره زمان و نحوه آغاز دور جدید گفت‌و‌گوهای ایران و گروه ۱+۵ تصمیم‌گیری کردند.

قرار است که روز سه‌شنبه ۲۷ خردادماه٬ ایران و ۱+۵ پنجمین نشست عمومی خود را برگزار کنند.

به گزارش ایرنا محمدجواد ظریف روز دوشنبه در این خصوص گفت: «تصمیم گرفتیم فردا صبح (سه‌شنبه) یک نشست عمومی با ۱+۵ داشته باشیم و یک بار دیگر موضوعات را مرور کنیم.»

وی افزود: «پس از آن نیاز به جلسات فنی و دو جانبه خواهد بود تا بببینیم مبنایی برای نوشتن متن مشترک آماده خواهد شد.»

وزیر خارجه ایران روز دوشنبه٬ پیش از آغاز گفت‌و‌گوها با کاترین اشتون٬ در فرودگاه وین گفته بود که در پنجمین دور از گفت‌و‌گوهای هسته‌ای٬ باید نگارش متن توافق جامع هسته‌ای با ۱+۵ آغاز شود.

شهر وین برای پنجمین بار میزبان گفت‌و‌گوهای ایران و گروه ۱+۵ بر سر گام پایانی توافقنامه ژنو٬ موسوم به «برنامه اقدام مشترک»٬ است.

این توافق ۳۰ دی‌ماه سال گذشته وارد مرحله اجرایی شد و آخر تیرماه مهلت شش‌ماهه آن به پایان می‌رسد.

ایران بارها گفته است که برای رسیدن به توافق نهایی تمام تلاشش را خواهد کرد و در این خصوص محمد جواد ظریف اخیرا اظهار کرد که تا یک ماه آینده می‌توان به این توافق دست یافت.

با این‌حال جمهوری اسلامی ضمن این اظهارات٬ همچنین تاکید دارد که نباید برای رسیدن به توافق جامع عجله کرد. وزیر خارجه ایران پنجم خردادماه گفته بود که اگر تا پایان تیرماه توافق نهایی حاصل نشود٬ برای به نتیجه رسیدن مذاکرات «شش ماه دیگر» نیز فرصت باقی است.

این در حالی است که واشینگتن هشدار داده است که مهلت تهیین شده برای دستیابی به توافق هسته‌ای رو به پایان است و تا روز ۲۹ تیرماه مذاکرات باید به نتیجه رسیده باشد.
XS
SM
MD
LG