لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۱

۲۰۰ نفر در قزوين به اتهام «روزه خواری در ملاءعام» شلاق خوردند


عکس آرشیوی است
عکس آرشیوی است

دادستان عمومی و انقلاب قزوين، سه شنبه ۱۴ مرداد ماه از دستگيری ۴۰۰ نفر و اجرای ۲۰۰ مورد حکم شلاق به اتهام «روزه خواری در ملاءعام» در ماه رمضان خبر داد.

به گزارش سايت دادگستری استان قزوين اسماعيل صادقی نيارکی با اشاره به برخورد با «روزه خواری در ملاءعام»در ماه رمضان گفت: « در اين ايام ۴۰۰ نفر دستگير شدند که به برخی تذکر داده شد و برای ۲۰۰ نفر نيز پرونده تشکيل شد که ظرف ۲۴ ساعت به پرونده آنها رسيدگی و حکم شلاق آنها نيز اجرا شد ».

وی برخورد با برخورد با «موارد روزه خواری علنی » را اقدام بی نظير دستگاه قضايی استان قزوين در ايام ماه رمضان ذکر کرد و افزود: « افرادی که در ملاء عام روزه خواری می کردند، دستگير و در صورت احراز عامديت در اين کار، پرونده آنها رسيدگی می شود».

پيش از اين نيز خبرهايی درباره اجرای حکم شلاق به اتهام «روزه خواری در ملاءعام»در شهرهای مختلف ايران منتشر شده بود.

علی اشرف کرمی معاون دادستان استان کرمانشاه روز دوشنبه، ۳۰ تير، از اجرای پنج مورد حکم شلاق به اتهام «روزه خواری در ملاءعام» خبر داده بود.

احمد علی گودرزی، فرمانده انتظامی استان فارس، نيز روز ۲۱ تير با بيان نام اختصاری دو نفر از شهروندان اعلام کرده بود که آنان به اتهام تظاهر به روزه خواری به ۸۰ ضربه شلاق محکوم شده‌اند و اين حکم درباره آنان اجرا شده است.
پيش از آغاز ماه رمضان و در روزهايی ابتدايی اين ماه تعدادی از فرماندهان نيروی انتظامی در استان‌های مختلف ايران از برخورد با آنچه که «روزه خواری» عنوان می‌کنند خبر داده بودند.

عليرضا محرابی، رييس پليس امنيت تهران بزرگ نيز هشتم تير ماه از آغاز طرح ويژه برخورد با «روزه خواری» در پايتخت خبر داده و گفته بود، خودروهايی که در آن‌ها راننده يا سرنشين اقدام به روزه‌خواری کند، توقيف می‌شوند.

اين برخورد‌ها در حالی است که «در قانون مجازات اسلامی به مجازات روزه‌خواری در ملا عام اشاره نشده است».

بر اساس گزارش‌ها قضات به اين بخش از قانون مجازات اسلامی استناد می‌کنند که «تظاهر به هر عمل حرامی در انظار عمومی، جرم است».

بر اساس قانون مجازات اسلامی، هر کس علناً در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی کند به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه يا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

نهادهای فعال در حوزه حقوق بشر پيش از اين بار‌ها مجازات شلاق را غير انسانی خوانده و نسبت به اجرای اين حکم در ايران اعتراض کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG