لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۷

داعش بزرگترین شهر مسیحی نشین عراق را تصرف کرد


نيروهای داعش یا «خلافت اسلامی» روز پنجشنبه تصرفات خود را در شمال عراق گسترش دادند و شهر «قره قوش» يا «بخديدا» بزرگترين شهر مسيحی نشين عراق را اشغال کردند.

«قره قوش» با حدود ۵۰هزار نفر جمعيت، در فاصلهٔ ۳۲ کيلومتری جنوب شرقی موصل قرار دارد.

اسقف مسيحيان کرکوک به خبرگزاری فرانسه گفت: شهرهای قره قوش،تل کيف، برطله، و کَرِملِش که شهرهايی عمدتا مسیحی نشين هستند به دست داعش افتاده و ده ها هزار تن از اهالی وحشت زده اين شهرها بسوی کردستان عراق گريخته اند. او وضعيت را «فاجعه بار و غيرقابل توصيف» خواند و خواستار اقدام فوری شورای امنيت سازمان ملل شد.

به گزارش راديو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، قره قوش پس از آن سقوط کرد که نيروهای پيشمرگه کردستان، منطقه را ترک کردند. گزارشها حاکيست پيشمرگه های کرد پس از تحمل شکست از نيروهای داعش، وادار به عقب نشينی شدند.

شورای امنيت سازمان ملل روز سه شنبه حملات «خلافت اسلامی» در عراق را محکوم کرده و در مورد ثبات و امنيت منطقه هشدار داده است؛ همزمان يونيسف می‌گويد گزارش‌هايی در مورد مرگ ۴۰ کودک اقليت ايزدی در شمال آن کشور، مناطقی که به تصرف اين خلافت خودخوانده درآمده، دريافت کرده است.

به گفته یونیسف، اين کودکان به دليل «اثرات مستقيم خشونت، آوارگی و تشنگی» جان خود را از دست داده‌اند.

طی دو هفته گذشته این دومین بار است که بیانیه‌ای قوی از سوی شورای امنیت ملل متحد، علیه گروه «خلافت اسلامی» (پیشتر: دولت اسلامی عراق و شام) منتشر می‌شود.

اسلام‌گرايان افراطی گروه خودخوانده «خلافت اسلامی» طی ماه گذشته و آغاز حملاتشان در عراق به پيشرفت‌هايی در خاک آن کشور دست پيدا کرده و توانسته‌اند بخش‌هايی از آن را تصرف کند.

XS
SM
MD
LG