لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۸

آغاز مذاکرات برای واردات آب به ایران


زاینده‌رود اصفهان از منابع آبی دچار مشکل در ایران است
زاینده‌رود اصفهان از منابع آبی دچار مشکل در ایران است

وزیر نیروی ایران از انجام مذاکرات با برخی از کشورها برای واردات آب خبر داد. رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز گفت که کارگروهی در وزارت نیرو و مجلس برای بررسی واردات آب از تاجیکستان تشکیل شده‌است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حمید چیتچیان، روز ۱۸ مرداد گفت: «موضوع واردات آب را مطالعه می‌کنیم و با برخی کشورها مذاکراتی در این زمینه انجام داده‌ایم.»

وی اضافه کرد: «در زمینه واردات آب مطالعات جامع، فنی، اقتصادی و محیط زیستی در حال انجام است.»

به گفته رئیس کمیسیون انرژی مجلس موضوع واردات آب از تاجیکستان در ماه‌های گذشته و در پی دیدار تعدادی از نمایندگان مجلس با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، مطرح شده‌است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم علی مروی از تشکیل کارگروهی در وزارت نیرو و مجلس در ارتباط با واردات آب از تاجیکستان خبر داد و افزود: «واردات آب از این کشور در قالب تهاتر با گاز صورت خواهد گرفت.»

وزیر نیرو درعین حال با اشاره به طولانی بودن مطالعات واردات آب گفت که روی این مسئله نمی‌توان به صورت جدی حساب کرد.

آقای چیتچیان با بیان اینکه واردات آب وابستگی ایجاد می‌کند افزود: «در صورتی که واقعاً نیازمند واردات باشیم این کار انجام می‌شود.»

موضوع واردات آب از تاجیکستان پیش از این نیز مطرح بوده‌است. مجید نامجو، وزیر نیرو در دولت احمدی‌نژاد ۳۰ فروردین ۱۳۹۱ از امضای یک موافقت‌نامه در این زمینه بین ایران، تاجیکستان و افغانستان خبر داده بود.

آقای نامجو گفته بود که واردات آب تاجیکستان به ایران باید از مسیر افغانستان انجام شود.

کمبود آب در ماه‌های گذشته باعث جیره‌بندی آب در برخی شهرهای ایران از جمله کرج شده‌است.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران به مشترکانی که مصرف آب آنها ۵۰ تا ۲۰۰ متر مکعب است یک ماه فرصت داده تا الگوی مصرف مورد نظر را رعایت کنند.

به گزارش خبرگزای ایرنا، محمد پرورش این میزان مصرف را ۹ برابر الگوی مصرف ذکر کرد و افزود: «در حال حاضر سه هزار مشترک پرمصرف بالای ۵۰ مترمکعب داریم.»

به گفته آقای پرورش آب مشترکانی که بیش از ۲۰۰ مترمکعب مصرف داشته باشند از امروز به مدت هفت ساعت قطع خواهد شد.

پیش از این نیز مدیران وزارت نیرو هشدار داده بودند که ۱۲ کلانشهر ایران در خطر جیره‌بندی قرار دارند.

در فروردین ماه امسال برخی از نمایندگان مجلس از استیضاح وزیر نیرو به دلیل مشکلات آب خبر داده بودند.

محمد حسین میرمحمدی، نماینده گلپایگان، امروز در واکنش به طرح استیضاح وزیر نیرو گفت: «آب یک منبع آسمانی است وقتی آب نیست استیضاح وزیر بیهوده است.»

علی مروی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز امروز وزارت نیرو را متهم کرد که برای جلوگیری از خاموشی برق، آب سدها را تخلیه و در نیروگاه‌های برق‌آبی استفاده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم وی درعین حال گفت که مشکل کم‌آبی سال‌هاست که وجود دارد و برخی استان‌ها از جمله استان خراسان رضوی در پانزدهمین سال خشکسالی به سر می‌برند.

XS
SM
MD
LG