لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۷

وزير حقوق بشر عراق: نيروهای «داعش» ۵۰۰ ايزدی‌ را کشته‌اند


وزیر امور حقوق بشر عراق يکشنبه نوزدهم مرداد، دهم اوت، گفته است که در جریان حمله نیروهای دولت اسلامی، «داعش» در بخش هايی از شمال عراق دستکم پانصد نفر از کردهای ايزدی عراقی کشته شده اند.

به گزارش رويترز، نيروهای «دولت اسلامی عراق و شام» (يا با نام اختصاری «داعش»)، که اکنون خود را «دولت اسلامی» می نامد،‌ افراد بسياری را که در روزهای اخير به گروگان گرفته بودند، به قتل رسانده اند؛ بسياری از کودکان «زنده زنده» به چاله های قبرهای دسته جمعی انداخته شده اند.

محمود شيعه السودانی، وزير امور حقوق بشر در دولت عراق، يکشنبه به خبرگزاری رويترز گفته است، در کنار کودکان نگون بخت، شماری از زنان نيز بدست تروريستهای «داعش» در اين قبرهای دسته جمعی زنده به گور شدند.

اين وزير عراقی تاييد کرد که شمار کشته های روزهای اخير بدست نيروهای «داعش» دستکم پانصد نفر است.

وزير حقوق بشر عراق همچنين اين گزارش ها را تاييد کرد که صدها نفر از دختران و زنانی که در روزهای گذشته در برخی از مناطق موصل ربوده شدند، از سوی تروريستهای «داعش» به عنوان«غنيمت»، برده شده اند.

در گزارشهای روزهای گذشته آمده بود که نيروهای «داعش» در محله هايی که به تسلط آنها درآمد، دختران زيبا و خوش قد و بالا را انتخاب کرده و با خود بردند.

وزير امور حقوق بشر عراق يکشنبه ربوده شدن سيصد دختر بدست «داعش» را تاييد کرد.

تسلط «داعش» بر شهر «سينجار» در شمال عراق، از روزها قبل موجب گريز دهها هزار نفر از کردهای ايزدی منطقه به سوی کوههای سنگی همجوار شده است.

«داعش» تهديد کرده بود که اگر ايزدی ها مانند مسيحيان موصل، قرائت اين گروه از اسلام افراطی را نپذيرند، کشته می شوند.

«اگر کمک غذايی هوايی نرسد، فاجعه ای بزرگ در راه است»

به گزارش واشينگتن پست، دهها نفر از ايزدی ها، از جمله زنان و کودکان و سالمندان، در کوههای داغ و در شرايطی که از نبود آب و غذا بشدت رنج می برند، جان داده اند.

ارتش آمريکا تنها از روز گذشته کمک رسانی غذايی از راه هوا به اين گريختگان را آغاز کرد. يک منبع پنتاگون تاييد کرد که بامداد يکشنبه دومين محموله کمک های غذايی از هوا برای آوارگان گرسنه در کوهستانها به زمين پرتاب شد.

اين مقام پنتاگون به رويترز گفت، بريتانيا نيز برای همکاری در اين کمک رسانی هوايی، شامل غذا، آب، دارو و چادر ابراز آمادگی کرده است.

ويان دخيل نماينده ايزدی ها روز شنبه در سخنانی در پارلمان عراق، و نيز برخی از ساکنان محلی به رويترز گفتند، اگر کمک رسانی های غرب به گرسنگان خسته زودتر نرسد، آنها گروه گروه در همين يکی دو روز در کوهستانها جان می دهند.

مقامات عراقی به رويترز گفتند، دستکم بيست هزار نفر از ايزدی های اين کشور در پناه دالان هوايی که بمباران های ارتش آمريکا عليه مراکز استقرار «داعش» ايجاد کرد، در روزهای گذشته به سوريه وارد شده و سپس از راه سوريه، دوباره در پناه پيشمرگ های کرد عراقی، وارد نقاط ديگری از شمال عراق شدند.

گروه دولت اسلامی،‌ یا «داعش»، در سودای برپايی «خلافت اسلامی» درعراق و شام (سوريه کنونی) است، شيعيان، مسيحيان و ايزدی ها را «کفار» می داند و در پيشروی های سريع خود در هفته های اخير در عراق، کشتار وسيعی براه انداخته است.

نيروهای «داعش» تصاوير هولناک سربريدن مردم را با افتخار در وبسايت های خود منتشر می کنند.

تصاويری که خبرگزاری ها از جان دادن ايزدی های گريخته از دست «داعش» در کوهستانهای اطراف «سينجار» منتشر کرده اند، از تکان دهنده ترين تصاوير سال های اخير در منطقه است.

ايزدی ها، از قديمی ترين کردهای منطقه و جهان هستند.

نگرانی از پيشروی های عراق، فابيوس را به اربيل کشاند

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، شنبه تاييد کرد که کشورش در ارزيابی توان «داعش» و خطرات ناشی از آن، اشتباه محاسباتی داشت.

بحران عراق و خطراتی که از ناحيه پيشروی های «داعش» متوجه مناطق کردنشين شمال عراق شده است، افزون بر آمريکا، ساير کشورهای غربی را نيز نگران کرده است.

لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه، يکشنبه نوزدهم مرداد، دهم اوت، وارد شهر اربيل، مرکز اقليم کرد عراق شد تا با رهبران اين منطقه و در صدر آنها، مسعود بارزانی گفت و گو کند.

آقای فابيوس يکشنبه در بغداد و پيش از ترک پايتخت عراق به سوی اربيل، در يک نشست خبری در کنار همتای عراقی خود، از رهبران جناحهای رقيب عراق خواست بخاطر وضعيت بحرانی که ايجاد شده است، با تشکيل دولتی که نماينده همه آنها باشد، موافقت کنند تا چنين دولت قوی بتواند با باندهای تروريستی اسلامگرای افراطی مبارزه کند.

در اين ميان، منابع کرد منطقه در روزهای گذشته گفته بودند، چريک های حزب دموکرات کردستان ايران برای کمک به پيشمرگ های کرد عراق در مبارزه با تروريستهای «داعش»، ابراز آمادگی کرده بودند اما بدلايلی که هنوز روشن نيست، دولت خودمختار کرد شمال عراق، اين آمادگی را رد کرده است.

برخی ازناظران می گويند، بنظر می رسد که حساسيت های زياد جمهوری اسلامی ايران نسبت به هرگونه فعاليت دوباره پيشمرگ های کرد ايرانی در منطقه، باعث مشارکت ندادن آنها در نيروهای اعزامی پيشمرگ کرد منطقه ای در نبردها در برابر «داعش» شده است.

XS
SM
MD
LG