لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۸

ایران وجود سایت هسته‌ای در مریوان کردستان را تکذیب کرد


نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره این سازمان به «آزمایش‌های انفجاری قوی» در سایتی هسته‌ای در منطقه مریوان در استان کردستان ایران را «جعلی» خوانده و گفت که چنین سایتی وجود خارجی ندارد.

نماینده ایران در عین حال اعلام کرد که ایران حاضر است «استثنائا و داوطلبانه»، «یک بار» اجازه «دسترسی مدیریت شده» به این سایت «ادعایی» را بدهد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس، در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: «ایران برای این که ثابت کند ادعاهای مندرج در گزارش نوامبر سال ۲۰۱۱ آژانس جعلی و بی‌پایه بوده، حاضر است استثنائا و داوطلبانه یک بار دسترسی مدیریت شده به سایت ادعایی در منطقه مریوان بدهد.»

آقای نجفی اضافه کرد: «تاکنون کشوری که اطلاعات غلط را به آژانس داده محل سایت را به این نهاد اعلام نکرده، زیرا در واقع چنین محلی وجود خارجی ندارد.»

وی همچنین خواستار آن شد که «آن کشور مدعی آمریکا یا اسرائیل» مختصات محل ادعایی درباره سایت مریوان را نیز به آژانس بدهد.

به گفته آقای نجفی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش مورخ نوامبر سال ۲۰۱۱ خود بر اساس «اطلاعات ارائه شده از سوی یک کشور» ادعا کرده که «آزمایشات انفجاری قوی در سطح وسیع توسط ایران در منطقه مریوان صورت گرفته است».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای نجفی همچنین گفت که منطقه مریوان بیش از دو هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و چنین آزمایشات ادعایی در صورتی که سایت مورد نظر مورد بازدید قرار گیرد به راحتی قابل شناسایی است.

در همین حال سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران نیز روز پنج‌شنبه، ۲۹ آبان، گفت که گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به «موضوعات گذشته» اشاره دارد و اشاره‌ای به دیدارهای اخیر در آن نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، بهروز کمالوندی، سخنگوی این سازمان، تصریح کرد: «ما به آژانس اطلاعات بیشتری دادیم، اما آژانس می‌خواهد موضوعات جدیدی مشخص شود. این گزارش حرف جدیدی ندارد و عین گزارش دو هفته پیش است.»

مدیرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی صبح پنج‌شنبه، ۲۹ آبان، بار ديگر تاکيد کرد که جمهوری اسلامی نتوانسته به ابهامات درباره تحقيقات مشکوک‌ اتمی‌اش پاسخ بدهد.

این سازمان اعلام کرد که تهران در موعد مقرر به دو پرسش حساس درباره تحقيقاتی که ظن آن می‌رود در گذشته انجام داده و می‌تواند با ساخت تسليحات اتمی مرتبط باشد، پاسخ نداده است.

دو موردی که در گزارش آژانس در روز ۱۶ آبان به آنها اشاره شده، مسئله «آزمايش‌ چاشنی‌های انفجاری» و «شبيه‌‌سازی کامپيوتری مرتبط با انفجار هسته‌ای» است که آژانس می‌گويد تهران هنوز پاسخی به آنها نداده است.

ايران متعهد شده بود تا روز سوم شهريور گذشته به اين سوالات جواب دهد.

اين گزارش محل آزمايش چاشنی‌های انفجاری را سايت نظامی پارچين در خارج از تهران عنوان کرده و می‌گويد که تصاوير ماهواره‌ای از زمان انتشار گزارش نوامبر ۲۰۱۱ و درخواست بازرسی آژانس از اين سايت نظامی ايران، نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی برخی ساختمان‌ها در اين محل را به‌ طور کلی از بين برده يا محيط را تغيير داده است.

XS
SM
MD
LG