لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۸

سپاه کشته شدن یکی از فرماندهان خود در سوریه را تایید کرد


سرتیپ پاسدار محمد علی الله دادی
سرتیپ پاسدار محمد علی الله دادی

سپاه پاسداران روز دوشنبه، ۲۹ دی، اعلام کرد که يکی از فرماندهان اين نيرو در پی حمله «يک هلی کوپتر اسرائيلی» در منطقه «قنيطره» سوريه کشته شده است.

پيش از اين، حزب الله لبنان روز يکشنبه، ۲۸ دی، اعلام کرده بود که يک فرمانده و پنج عضو اين گروه در حمله هلی کوپترهای اسرائيل به بلندی های جولان کشته شده اند.

به گزارش خبرگزاری های ايسنا و فارس،‌ روابط عمومی کل سپاه پاسداران در اطلاعيه‌ای گفت که «سرتیپ محمد علی الله دادی همراه با تعدادی از اعضای حزب الله لبنان در پی حمله اسرائيل کشته شده است.»

اين در حاليست که به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اسرائيل هنوز انجام اين حمله را تاييد يا تکذيب نکرده است.

روابط عمومی سپاه پاسداران از محمد علی الله دادی به عنوان يک «مستشار» نام برده است که «برای کمک به دولت و ملت سوريه در مقابله با تروريست‌های تفکيری- سلفی به اين کشور عزيمت کرده بود.»

محمد علی الله دادی، فرمانده سپاه پاسداران الغدير استان يزد بوده است.
اطلاعیه روابط عمومی سپاه پاسداران

مقام های ايرانی، گروه هايی مانند القاعده و خلافت اسلامی را گروه های تکفيری - سلفی می نامند.

در اطلاعيه روايط عمومی سپاه پاسداران اشاره شده است که ‌ محمد علی الله دادی، فرمانده سپاه پاسداران الغدير استان يزد بوده است.

به گفته حزب الله، جهاد مغنيه، فرزند عماد مغنيه، يکی از فرماندهان سابق اين گروه، نيز در اين حمله کشته شده است.

واکنش مقامات جمهوری اسلامی

در همين حال،‌ مقام های جمهوری اسلامی ايران روز دوشنبه، ۲۹ دی، آنچه که حمله اسراييل به بلندی های جولان در سوريه و کشتن چند تن اعضای حزب الله لبنان ناميدند،‌ محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ايرنا،‌ علی شمخانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، آنچه که حمله اسرائيل ناميد را نقض حاکميت دولت سوريه و در ادامه همکاری اسراييل با گروه های تکفيری توصيف کرد.

او که درديدار با وزير کشور عراق در تهران سخن می گفت، اسرائيل را به استفاده از «جريان تروريسم» به منظور «ايجاد منطقه حايل در مرزهای جعلی» اسرائيل متهم کرد.

دبير شورای عالی امنيت ملی ايران درباره واکنش حزب الله لبنان به حمله اسرائيل گفت:‌ «تجربه گذشته نشان می دهد که جريان مقاومت پاسخ اقدامات تروريستی رژيم صهيونيستی را با شدت و قاطعيت انقلابی در زمان و مکان مورد نظر خود خواهد داد.»

همچنين محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، حيات اسرائيل را در گروی «ايجاد بحران، تنش و التهاب» دانست.

او با محکوم کردن اين حمله افزود: «رژيم صهيونيستی از آرامش منطقه نگران است؛ کما اين که مذاکرات هسته ای ايران بيشترين عامل نگرانی رژيم صهيونيستی بوده و نتانياهو مدتهاست که به در و ديوار می زند تا از موفقيت مذاکرات جلوگيری کند.»

موشه يعلون، وزير دفاع اسرائيل، پيشتر گفته بود کشورش در جنگ های داخلی سوريه دخالتی ندارد اما هر زمان که خطوط قرمز اسرائيل رعايت نشود، مورد حمله قرار می گيرد.

اسرائيل در چهار سال جنگ داخلی سوريه، چند بار به اين کشور حمله هوايی کرده است؛ در هر يک از اين حملات، اسرائيل گفته است، کاروان محموله های نظامی که در راه انتقال از سوريه برای حزب الله بوده، هدف قرار گرفته است.

اسرائيل عمدتا گفته که اين محموله ها موشک های پيشرفته ارسالی از سوی ايران برای حزب الله بوده است.

XS
SM
MD
LG