لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۱

نتانیاهو: حتما برای سخنرانی درباره برنامه اتمی ایران به کنگره آمریکا می‌روم


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل

به رغم خودداری باراک اوباما از دیدار با نخست وزیر اسرائیل در سفر آینده‌اش به واشینگتن، بنیامین نتانیاهو می‌گوید مصمم است که برای سخنرانی درباره برنامه اتمی ایران و تلاش برای افزایش فشار بر جمهوری اسلامی به آمریکا برود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نخست وزیر اسرائیل روز دوشنبه ۲۰ بهمن با تاکید بر تصمیمش گفت: «معامله بدی با ایران در مونیخ در حال انجام است که موجودیت اسرائیل را در خطر قرار خواهد داد، به همین دلیل من مصمم هستم به واشینگتن بروم تا موضع اسرائیل را برای اعضای کنگره و مردم آمریکا طرح کنم».

اشاره نخست وزیر اسرائیل به دیدارهای دو جانبه محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران، و معاونان او در حاشیه کنفرانس امنیتی در مونیخ آلمان با جان کری، وزیر خارجه آمریکا است.

وزیرخارجه ایران از روز جمعه ۱۷ بهمن با وزیران خارجه آمریکا، آلمان، بریتانیا و روسیه، از اعضای گروه ۱+۵، همچنین یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار کرد.

این مذاکرات در پشت درهای بسته انجام شد و آقای ظریف تنها گفته است که مذاکرات وارد «جزئیات بحث‌های فنی» شده و بر چگونگی رفع تحریم‌ها و تعداد سانتریفوژها متمرکز است.

ایران و گروه ۵+۱ به توافق رسیده‌اند تا اواخر ماه مارس، اوایل اسفند، به «توافق سیاسی» دست یابند و تا ۳۱ ژوئن، ۹ تیر، نیز با مذاکره بر سرجزئیات، توافق نهایی و جامع را امضاء کنند.

اسرائیل، ایران را به تلاش برای ساختن بمب اتمی متهم می‌کند و بنیامین نتانیاهو بارها با کاهش تحریم‌های تهران در جریان مذاکرات مخالفت کرده و خواستار تشدید این تحریم‌هاست.

نخست وزیر اسرائیل قرار است روز سوم مارس، ۱۲ اسفند، به دعوت جان بینر، رییس مجلس نمایندگان آمریکا در کنگره سخنرانی کند.

جان بینر روز دوشنبه تاکید کرد که دعوت از نخست وزیر اسرائیل به قوت خود باقی است. اکثریت مجالس سنا و نمایندگان آمریکا اکنون با جمهوریخواهان است و دعوت از نخست وزیر اسرائیل بدون هماهنگی با کاخ سفید انجام شده است.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا و جوبایدن، معاون او گفته‌اند که با بنیامین نتانیاهو در آن تاریخ دیدار نخواهند کرد چرا که این سفر در آستانه انتخابات پارلمانی اسرائیل صورت می‌گیرد و آن‌ها نمی‌خواهند این طور به نظر آید که از جناح خاصی در این کشور جانبداری می‌کنند.

آقای اوباما روز دوشنبه هم در کنفرانس خبری با صدراعظم آلمان در واشینگتن همین نکته را تکرار کرد.

چند تن از اعضای کنگره نیز اعلام کرده‌اند که در سخنرانی نخست وزیر اسرائیل در کنگره حضور نخواهند داشت. برنی ساندرز، سناتور مستقل، و جان لویس و جیم کلیبرن، سناتورهای دمکرات از جمله آن‌ها هستند.

همزمان خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منبعی نزدیک به دفتر آقای نتانیاهو می‌گوید مقام‌های دولت او در حال بررسی احتمال تغییر سخنرانی‌اش در جلسه علنی کنگره به جلسه‌ای غیرعلنی با حضور شمار کمتری از نمایندگان هستند.

XS
SM
MD
LG