لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۸

وعده معاون روحانی: ممنوعیت اخبار و تصاویر خاتمی به‌زودی حل می‌شود


معاون اول رئیس جمهوری ایران موضوع ممنوعیت انتشار اخبار و تصاویر محمد خاتمی، رئیس جمهوری اسبق ایران، را جزء «اتفاقات لحظه‌‌ای و گذرا» دانسته و گفت که «این مسئله انشاءالله به زودی حل خواهد شد».

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی، روز شنبه، ۱۵ فروردین، همچنین در پاسخ به سوالی درباره اجرایی شدن وعده‌های دولت روحانی درباره باز‌تر شدن فضای سیاسی کشور در سال گذشته اذعان کرد: «شاید این وعده آن طور که برخی فکر می‌کنند، به شکل کامل عملی نشده باشد.»

او با این حال اضافه کرد: «اما مسیر همواره مسیر اصلاح بوده و تا حد زیادی نیز اصلاحات انجام گرفته است و امیدواریم این مسیر ادامه داشته باشد.»

موضوع ممنوعیت تصویر و خبر مربوط به محمد خاتمی که اسحاق جهانگیری اتفاقی «لحظه‌ای و گذرا» می‌داند از ماه‌های پایانی سال گذشته، ۹۳، در ایران جدی شد و اواخر بهمن‌ماه با اعلام سخنگوی قوه قضاییه جنبه رسمی یافت.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران، روز ۲۷ بهمن ۹۳، در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر جرم بودن انتشار تصویر و مطالب مربوط به آقای خاتمی گفت: «شورای عالی امنیت ملی یا قوه قضاییه در مورد افرادی تصمیم گرفته و آنها را به عنوان سران فتنه محسوب کرده‌اند که دستگاه قضا می‌تواند در این راستا دستور دهد که مثلا رسانه‌ها حق انتشار تصویر و مطالبی از آن شخص را ندارند که در غیر این صورت برخورد می‌شود.»

جز این، سخنگوی قوه قضاییه تاکنون هیچ «مستند قانونی» در این باره ارائه نکرده است.

معاون اول حسن روحانی پیش از این در مصاحبه‌ای با سال‌نامه روزنامه اعتماد از مذاکره دولت حسن روحانی با قوه قضائیه درباره موضوع ممنوعیت انتشار اخبار و تصاویر محمد خاتمی خبر داده و تاکید کرده بود که شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای در این باره نداشته است.

از سوی دیگر محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران، روز چهارشنبه، ۱۳ اسفند ۹۳، گفته بود که شورای عالی امنیت ملی در هیچ زمانی مصوبه‌ای مبنی بر ممنوعیت انتشار اخبار و تصاویر آقای خاتمی نداشته است.

حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد ایران، نیز پیش از این گفته بود که در این باره «هیچ گونه مصوبه‌ای چه در روزهای اخیر و چه در سال ۸۸ از سوی شورای عالی امنیت ملی وجود ندارد».

در همین حال خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز شنبه یک گزارش تصویری از تشییع جنازه سکینه ضیایی، مادر محمد خاتمی، که بر اساس گزارش‌ها روز پنج‌شنبه، ۱۳ فروردین، درگذشت منتشر کرد، اما در این گزارش هیچ تصویری از آقای خاتمی موجود نیست.

برخی از روزنامه‌های ایران نظیر روزنامه شرق نیز پیام‌های تسلیت به این مناسبت را خطاب به «خاندان خاتمی» منتشر کرده‌اند.

این در حالی است که الیاس حضرتی، مدیر مسئول روزنامه اعتماد، پیام تسلیتی را در این روزنامه خطاب به محمد خاتمی منتشر کرده است.

در اسفندماه ۹۳ و پس از درگذشت خواهر محمد خاتمی پیام تسلیت حسن روحانی و اکبر هاشمی رفسنجانی، خطاب به او در رسانه‌ها از جمله خبرگزاری دولتی ایران منتشر شد.

با این حال روز هفتم اسفند ۹۳ سایت «جماران» پایگاه رسمی موسسه تنظیم و نشر آثار آیت‌الله خمینی همراه با سایت «بهارنیوز» به دستور قوه قضائیه و به دلیل انتشار تصاویری از آقای خاتمی مسدود و یک روز بعد پس از حذف این تصاویر رفع فیلتر شدند.

XS
SM
MD
LG