لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۵

آژانس انرژی: احتمال جهش تولید نفت ایران در پی لغو تحریم‌ها


آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش خود می‌گوید که ایران در تئوری قادر به افزایش ناگهانی تولید نفت خود به مقدار ۸۰۰ هزار بشکه در روز است.

ایران در ماه گذشته روزانه دو میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه تولید نفت داشت، اما آژانس می‌گوید که این رقم در کوتاه‌مدت می‌تواند به سه میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه افزایش یابد.

بر اساس گزارش روز چهارشنبه، ۲۶ فروردین خبرگزاری رویترز از آژانس بین‌المللی انرژی که به کشورهای صنعتی مشاوره انرژی می‌دهد، به رغم افزایش تقاضای جهانی نفت، ایجاد تعادل در بازارهای جهانی احتمالا بیشتر از آن چه قبلا پیش‌بینی شده بود طول خواهد کشید.

این گزارش پیش‌بینی خود از رشد جهانی مصرف نفت را روزانه ۹۰ هزار بشکه نسبت به ارزیابی ماه گذشته خود افزایش داده و می‌نویسد که در سال جاری انتظار می‌رود که مصرف نفت نسبت به سال ۲۰۱۴ حدود یک میلیون و ۸۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته و به ۹۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه برسد.

با این حال این نهاد بین‌المللی که مقر آن در پاریس است، می‌گوید که اگرچه نیاز به نفت اوپک روزانه ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه است، دوازده عضو این سازمان مجموعا ۳۱ میلیون و ۲۰ هزار بشکه در ماه گذشته تولید نفت داشته‌اند.

بر اساس این گزارش، عربستان که طی ماه گذشته تولید روزانه نفت خود را ۳۹۰ هزار بشکه نسبت به ماه قبل افزایش داده و به رقم ده میلیون و صد هزار بشکه رسانده است، احتمالا در تابستان دوباره تولید خود را افزایش داده و به رقم ۱۱ میلیون بشکه در روز برساند.

قیمت‌های جهانی نفت از نیمه دوم سال گذشته میلادی به شدت رو به سقوط گذاشت و از ۱۱۵ دلار به حدود ۶۰ دلار در روزهای اخیر رسید.

اعضای اوپک در نشست پاییز سال گذشته به جای کاهش تولید برای بالا بردن قیمت نفت، ادامه تولید بیشتر برای حفظ سهم خود در بازارهای جهانی نفت را در پیش گرفتند، اگرچه این سیاست از طرف ایران و ونزوئلا مورد مخالفت قرار گرفت.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در ادامه می‌نویسد که توافق جامع هسته‌ای احتمالی در ۳۰ ژوئن سال جاری که منجر به لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران خواهد شد، راه را برای افزایش چشمگیر تولید نفت ایران در طی چند ماه باز خواهد کرد.

این گزارش می‌افزاید که موضوع افزایش صادرات نفت ایران می‌تواند انگیزه‌ای برای دیگر تولیدکنندگان باشد که تولید نفت خود را برای حفظ کردن بازارهای نفت خود افزایش دهند تا نفت ایران جایگزین آنها نشود.

از طرفی ایران ۳۰ میلیون بشکه نفت ذخیره شده بر روی آب دارد که با لغو تحریم‌ها می‌تواند راهی بازارهای جهانی شود.

این گزارش می‌گوید که ایران در تئوری می‌تواند تولید نفت خود را به شکل جهشی افزایش دهد، اما احتمالا در عمل ایران تا سال آینده این کار را نخواهد کرد، اما اگر بخواهد قادر به افزایش تولید و صادرات خود خواهد بود.

XS
SM
MD
LG