لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۲

اوج‌گیری تولید نفت عربستان و عراق همزمان با افت تولید ایران


سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در تازه‌ترین آمار ماهانه خود از اوج گرفتن تولید نفت در عراق و عربستان طی ماه گذشته خبر داده و می‌گوید که تولید نفت ایران در این مدت قدری کاهش یافته است.

بر اساس گزارش ماهانه اوپک که عصر پنج‌شنبه، ۲۷ فروردین‌ماه، در وب‌سایت رسمی این سازمان منتشر شد، تولید نفت عربستان طی ماه گذشته روزانه نزدیک به ۳۵۰ هزار بشکه و تولید عراق نزدیک به ۳۲۰ هزار بشکه افزایش یافته است.

از طرفی تولید نفت لیبی نیز طی ماه مارس بیش از ۱۶۵ هزار بشکه در روز افزایش یافته و مجموعا تولید نفت ۱۲ عضو این سازمان طی ماه گذشته نسبت به ماه قبل آن حدود ۸۱۲ هزار بشکه افزایش را نشان می‌دهد.

در این میان، بر اساس گزارش اوپک، تولید نفت ایران طی ماه گذشته روزانه بیش از ده هزار بشکه کاهش یافته و به رقم دو میلیون و ۷۷۳ هزار بشکه در روز رسیده است.

در مجموع کل تولید نفت اوپک به ۳۰ میلیون و ۷۸۶ هزار بشکه در روز رسیده است، در حالی که سقف تولید اوپک روزانه ۳۰ میلیون بشکه مقرر شده بود.

آن چه در گزارش جدید اوپک قابل توجه است، ثبت رکورد تولید روزانه سه میلیون و ۶۲۵ هزار بشکه نفت خام در عراق است که این رقم از دهه ۹۰ میلادی تاکنون بی‌سابقه بوده است.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز نیز روز جمعه، ۲۸ فروردین، از قول عادل عبدالمهدی، وزیر نفت عراق، گزارش داد که صادرات نفت عراق در ماه جاری میلادی به رکورد سه میلیون و صد هزار بشکه رسیده است. این رقم ماه قبل دو میلیون و ۹۸۰ هزار بشکه بود.

عراق می‌خواهد صادرات نفت خود را در سال جاری به ۳.۳ میلیون بشکه در روز برساند.

از طرفی آژانس بین‌المللی انرژی نیز روز پنج‌شنبه گزارش داد که عربستان تولید نفت خود را طی ماه گذشته به ده میلیون و صد هزار بشکه رسانده و انتظار می‌رود این رقم در تابستان به ۱۱ میلیون بشکه در روز برسد.

البته ارزیابی اوپک بر این است که تولید نفت عربستان در ماه مارس کمی بیش از ده میلیون بشکه در روز بوده است.

اوج گرفتن تولید نفت عراق، عربستان و لیبی در حالی است که ایران انتظار دارد در ماه‌های پیش رو تحریم‌های اقتصادی غرب علیه جمهوری اسلامی لغو شده و صادرات نفت خود را افزایش دهد.

ایران و شش قدرت جهانی برای حصول توافق جامع هسته‌ای تا ۱۱ تیرماه وقت مذاکره دارند.

اوپک در گزارش ماهانه خود می‌نویسد که نیاز به نفت اوپک در سال جاری تنها روزانه ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه خواهد بود، به عبارتی هم اکنون کشورهای عضو این سازمان روزانه حدود یک و نیم میلیون بشکه بیشتر از تقاضا برای نفت اوپک، تولید نفت خام دارند.

قیمت‌های جهانی نفت به دلیل وجود نفت مازاد در بازار از نیمه دوم سال گذشته به شدت سقوط کرد. اوپک می نویسد که در مارس سال گذشته، قیمت سبد نفتی اوپک بیش از ۱۰۴ دلار بود، اما این رقم در ماه مارس سال جاری به کمتر از ۵۳ دلار سقوط کرده است.

XS
SM
MD
LG