لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۲

سفر وزیر خارجه استرالیا به تهران برای بازگرداندن پناهجویان ایرانی


جولی بیشاپ، وزیر خارجه استرالیا
جولی بیشاپ، وزیر خارجه استرالیا

جولی بیشاپ، وزیر خارجه استرالیا، روز شنبه، ۲۹ فروردین، به تهران سفر می‌کند تا درباره بازگشت پناهجویان ایرانی که درخواست پناهندگی آنها در استرالیا رد شده است با مقامات ایران گفت‌وگو کند.

اما با این حال سفیر ایران در استرالیا تاکید داشته که مسئله پناهندگان ایرانی جزو اولویت‌های برنامه دیدار وزیر خارجه استرالیا با مقامات ایران نیست. او سفر خانم بیشاپ به تهران را فرصتی برای ایجاد روابطی جدید میان دو کشور دانسته است.

این نخستین سفر یک وزیر خارجه استرالیا به ایران پس از ۱۲ سال محسوب می‌شود و رسانه‌های استرالیایی از آن به عنوان رویدادی نامعمول نام برده‌اند و بی‌ارتباط با تفاهم هسته‌ای لوزان هم نیست.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد که کانبرا از پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵، متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان استقبال کرده است.

جولی بیشاپ با اشاره به تفاهم هسته‌ای لوزان گفته که این امر گام مهمی به سوی یک توافق نهایی است که نگرانی‌های بین‌المللی را نسبت به برنامه هسته‌ای هسته‌ای ایران برطرف می‌کند، اگرچه جزئیات بسیاری وجود دارد که باید حل و فصل شود.

بیانیه‌ای هم که وزارت خارجه استرالیا منتشر کرده عنوان می‌کند که وزیر خارجه این کشور درباره مسئله هسته‌ای و دیگر مسائل مهمی که استرالیا نسبت به آنها دغدغه دارد با همتای ایرانی خود گفت‌وگو خواهد کرد.

تنها پنج روز قبل نخست وزیر استرالیا گفته بود که ایران باید اجازه دهد پناهجویان ایرانی که درخواست پناهندگی آنها در استرالیا رد می‌شود به کشور خود بازگردند.

از سویی دیدبان حقوق بشر نیز از جولی بیشاپ خواسته که به مقامات ایران برای رفع موارد نقض‌کننده حقوق شهروندان این کشور که منجر به فرار آنها از ایران می‌شود، فشار بیاورد.

آمار رسمی که اواخر ماه مارس منتشر شده نشان می‌دهد که از هزار و ۸۴۸ نفری که در بازداشتگاه‌های مهاجرتی استرالیا به‌سر می‌برند حدود ۲۰ درصد ایرانی‌اند. همچنین چندین هزار ایرانی نیز با روادید موقت در استرالیا به‌ سر می‌برند و منتظر پاسخ نهایی درخواست پناهندگی خود هستند.

XS
SM
MD
LG