لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۰

هشدار یونسکو: غارت میراث فرهنگی جهانی به دست حکومت اسلامی


پرچم حکومت اسلامی بر فراز بنایی باستانی در پالمیرا
پرچم حکومت اسلامی بر فراز بنایی باستانی در پالمیرا

در حالی که یک مقام سوری از تخریب مجسمه شیر مشهور پالمیرا خبر داده است، سازمان یونسکو نیز هشدار داد که گروه حکومت اسلامی برای تامین بودجه خود در حال غارت آثار باستانی عراق و سوریه در مقیاس وسیع است.

ایرینا بوکووا، مدیر آژانس فرهنگی سازمان ملل، یونسکو، روز پنج‌شنبه، ۱۱ تیرماه، در لندن هشدار داد که اعضای گروه حکومت اسلامی یا داعش آثار و گنجینه‌های باستانی عراق و سوریه را به واسطه‌ها می‌فروشند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره به نقل از خانم بوکووا، در حال حاضر یک‌پنجم از ده هزار مکان باستانی و فرهنگی عراق که در جهان به رسمیت شناخته شده‌اند تحت کنترل گروه داعش است.

به گفته این مقام، در سوریه نیز برخی از آثار و اماکن باستانی چنان به غارت رفته و تخریب شده‌اند که «دیگر برای مورخان و باستان‌شناسان حائز اهمیت نمی‌توانند باشند».

اشاره این مقام یونسکو در حالی است که مدیر آثار باستانی در حکومت سوریه نیز روز پنج‌شنبه از تخریب یک شیر مشهور در شهر باستانی پالمیرا به دست اعضای گروه داعش خبر داد.

به گفته مامون عبدالکریم، مدیر آثار باستانی سوریه، این مجسمه بسیار قدیمی و باارزش که به «شیر لات [یک الهه عربی پیش از اسلام]» معروف است «ظاهرا هفته گذشته تخریب شده است».

گروه حکومت اسلامی شهر باستانی پالمیرا با نام عربی «تدمر» را در ماه مه گذشته از نیروهای حکومت بشار اسد گرفت. پالمیرا از جمله مکان‌های بسیار مشهور در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

با این حال این طور که خبرگزاری‌ها گزارش می‌دهند، آثار باستانی این شهر تاکنون دست‌نخورده و سالم باقی مانده و تنها چند حرم و زیارتگاه نزدیک به آن به دست اعضای گروه داعش تخریب شده است.

اما فقط عراق و سوریه نیستند که این روزها مورد آسیب و لطمه شدید قرار گرفته‌اند. روز پنج‌شنبه سازمان یونسکو دو شهر باستانی در کشور یمن را نیز در فهرست میراث جهانی در خطر خود قرار داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از بیانیه سازمان یونسکو، شهر صنعا، پایتخت یمن، که به خاطر مکان‌های اسلامی خود شهره است در میانه درگیری حوثی‌های تحت حمایت ایران و دولت تحت حمایت عربستان سعودی در این چند ماهه «آسیب جدی دیده است».

شهر قدیمی صنعا بیش از ۲۵۰۰ سال است که مسکونی است و از جمله مراکز عمده تبلیغ و ترویج اسلام به شمار می‌رود.

سازمان ملل روز چهارشنبه گذشته بالاترین سطح وضعیت اضطراری خود را برای یمن اعلام کرد. بر اساس آمار این سازمان، از ماه مارس تاکنون بیش از ۲۶۰۰ نفر جان خود را در درگیری‌های یمن از دست داده‌اند.

XS
SM
MD
LG