لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۶

تاکید خامنه‌ای بر عدم تغییر در سیاست کلی ایران در برابر آمریکا


رهبر جمهوری اسلامی روز شنبه تاکید کرد که مذاکرات و در پی آن توافق جامع اتمی سیاست ایران در مقابل آمریکا را «در هر صورت، هیچ تغییری» نخواهد داد و قرار نیست دو کشور درباره مسائل «گوناگون جهانی»، مذاکره «دوجانبه» و «منطقه‌ای» داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آیت‌الله علی خامنه‌ای روز شنبه، ۲۷ تیر، در خطبه‌های نماز عید فطر با اشاره به اختلاف «۱۸۰ درجه»ای سیاست‌های ایران و آمریکا گفت که جمهوری اسلامی از حمایت «دوستان» خود در منطقه دست نخواهد کشید.

وی با اشاره به «مسیر قانونی» برای تصویب توافق ایران و گروه ۵+۱ افزود: «انتظار داریم که دست‌اندرکاران با دقت مسئله ملی و کشور را در نظر بگیرند و آن چه را تحویل ملت می‌دهند بتوانند آن را با گردن افراشته در برابر خدای متعال ارائه کنند.»

آقای خامنه‌ای تاکید کرد که توافق ایران و گروه ۵+۱ «چه تصویب شود و چه نشود»، اجازه «هیچ گونه سوء استفاده از آن» و «خدشه در اصول اساسی نظام اسلامی» به کسی داده نمی‌شود.

وی همچنین گفت که «قابلیت‌های دفاعی و حریم امنیتی» جمهوری اسلامی «حفظ خواهد شد» و ایران در این زمینه «هرگز تسلیم» به گفته او «زیاده‌خواهی‌های دشمن» نخواهد شد.

یک روز پیش از این موضع‌گیری آقای خامنه‌ای، امامان جمعه در سراسر ايران ضمن مطرح کردن شرایطی خواستار «رعایت» خط قرمزهای رهبر جمهوری اسلامی هنگام بررسی این توافق در مجلس و شورای عالی امنیت ملی ایران شده بودند.

آقای خامنه‌ای روز سه‌شنبه، دوم تير، و پیش از توافق ایران و گروه ۵+۱، يک فهرست طولانی از خط قرمزهای ايران از جمله ممنوعيت بازرسی از اماکن نظامی را اعلام کرده و گفته بود که «محدوديت‌های بلندمدت ۱۰، ۱۲ ساله» برای برنامه هسته‌‌ای ايران را «قبول» ندارد.

در همین حال بر اساس قانونی با عنوان «الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای» که در مجلس ایران تصویب شد و روز چهارشنبه، سوم تیر، نیز به تصویب شورای نگهبان رسید، «نتیجه مذاکرات» درباره برنامه اتمی ایران «باید جهت تطبیق با قانون اساسی و مصوبات قانونی به مجلس ارائه شود».

آقای خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود با نام بردن از سوریه، یمن، بحرین، فلسطین ، لبنان و عراق گفت که «چه این متن تصویب بشود و چه نشود، ما از حمایت دوستان‌مان در منطقه دست نخواهیم کشید».

این گفته آقای خامنه‌ای در حالی بیان می‌شود که یک روز پس از توافق جامع اتمی در وین، یک مقام عالی‌رتبه عربستان سعودی به دولت ایران تذکر داد که پول‌های آزادشده پس از لغو تحریم‌ها را «خرج دامن زدن به آشوب‌های مداخله‌جویانه» نکند.

در همین زمینه جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز گفته است که آمریکا به متحدان خود در خاورمیانه کمک می‌کند تا بتوانند در برابر هر گونه اقدام مورد حمایت ایران علیه آنها از خود دفاع کنند.

رهبر جمهوری اسلامی در سخنان خود همچنین تاکید کرد که جمهوری اسلامی با آمریکا درباره مسائل «گوناگون جهانی»، «دوجانبه» و «منطقه‌ای» مذاکره‌ای «ندارد».

آقای خامنه‌ای اضافه کرد: «گاهی در موارد استثنائی مثل هسته‌ای بر اساس مصلحت مذاکره کرده‌ایم، این مورد هم فقط نبوده است، قبل از این هم مواردی بوده است که من در سخنرانی‌های عمومی قبلی به آن اشاره کرده‌ام. »

رهبر جمهوری اسلامی صبح دوشنبه، ۲۴ شهریور ۹۳، گفته بود: «همان روزهای اولی که مسئله داعش در عراق پیش آمد آمریکایی‌ها به‌ وسیله سفیرشان در عراق درخواست کردند که درباره داعش همکاری کنیم، من مخالفت کردم چون اینها دست‌شان آلوده است.»

در همین حال روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال روز جمعه، ۲۴ بهمن همان سال، گزارش داد که آقای خامنه‌ای در پاسخ به نامه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، که بر اساس گزارش‌ها در مهرماه خطاب به او نوشته شده بود، تعهدی برای همکاری تهران و واشینگتن در مبارزه علیه گروه حکومت اسلامی (داعش) نداده ‌است.

رهبر جمهوری اسلامی روز شنبه همچنین گفته‌های چند روز گذشته مقامات آمریکایی را «رجزخوانی» خوانده و گفت که «این آرزو را هرگز به دست نمی‌آورید که ایران اسلامی را تسلیم کنید.»

وی اضافه کرد: «این آقا گفته است که می‌تواند ارتش ایران را نابود کند، قدیمی‌های ما این جور حرف‌ها را لاف در غریبی می‌گفتند.»

آقای خامنه‌ای تاکید کرد: «البته ما از هیچ جنگی استقبال نمی‌کنیم... اما اگر جنگی اینجا اتفاق بیفتد آن کسی که سرشکسته از جنگ خارج خواهد شد آمریکای متجاوز و جنایتکار است.»

وی با تاکید بر این که «تحقیق و توسعه» در صنعت هسته‌ای ایران ادامه خواهد داشت افزود: «آنها... امروز روی کاغذ آوردند و دارند امضا می‌کنند که حرفی ندارند؛ این معنایش چیست جز اقتدار ملت ایران؟»

جو بایدن، معاون رئیس ‌جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه، ۲۴ تیر، خطاب به اعضای دموکرات کنگره آمریکا گفته بود که هیچ موردی در توافق اتمی با ایران نیست که گزینه نظامی علیه تهران را منتفی کند.

در همین حال ديويد کامرون، نخست وزير بريتانيا، نیز روز جمعه گفت که توافق مهم هسته‌ای با ايران به معنای اتحاد با تهران نيست.

XS
SM
MD
LG