لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۲

رهبر حوثی‌ها آتش‌بس عربستان در یمن را «نمی‌پذیرد»


در حساب توئیتری که باور بر این است به نیروهای هوادار رهبر شورشیان حوثی تعلق دارد، عبدالمالک الحوثی، آتش‌بس یک‌طرفه ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در یمن را که قرار است از روز یک‌شنبه اجرا شود، رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این پست توئیتری آمده است که آتش‌بس یک‌طرفه‌‌ای که ائتلاف به رهبری عربستان پیشنهاد کرده، با هدف تجدید قوای نیروهای هوادار عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری در تبعید یمن، ایجاد می‌شود و آنها، ترک جنگ را نمی‌پذیرند.

خبرگزاری عربستان، پیشتر گفته بود آتش‌بس یک طرفه با هدف، رساندن «کمک‌های بشردوستانه» به مناطق جنگ‌زده صورت می‌گیرد.

ائتلاف به رهبری عربستان در بیانیه‌ خود گفته است درخواست آتش‌بس از سوی عبد ربه منصور هادی ارائه شده و ائتلاف حق خود را برای واکنش به آنچه «عملیات یا جابه‌جایی نظامی» شورشیان حوثی نامیده، حفظ می‌کند.

با این حساب مشخص نیست این آتش‌بس یک‌طرفه تا چه زمانی دوام بیاورد.

طی روزهای گذشته شدت درگیری‌ها و نیز آمار کشته‌های غیرنظامی به طور محسوسی در حملاتی از جانب دو طرف، افزایش پیدا کرده است.

یک هفته پیش در آتش‌ توپخانه حوثی‌ها در نزدیکی بندر عدن، که به تصرف مجدد نیروهای هوادار هادی درآمده، نزدیک به صد نفر کشته شدند. رئیس سازمان بین‌المللی پزشکان بدون مرز، آن حمله را «بدترین روز» برای عدن توصیف کرده بود.

اما تنها چند روز پس از آن خبرگزاری‌ها به نقل از مقام‌هایی در یمن گفتند در حمله هوایی ائتلاف در روز دوم مرداد ماه در مناطق مسکونی شهری در کناره دریای سرخ، ۱۲۰ غیرنظامی کشته شدند. خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول مقام‌های امینی آن حمله را نیز «مرگبارترین» روز برای غیرنظامیان کشته‌شده در پی حملات هوایی ائتلاف، از زمان آغاز این حملات در ماه میلادی مارس، عنوان کرد.

ساعاتی پس از آن گزارش‌ها بود که ائتلاف به رهبری عربستان آتش‌بس یک‌طرفه خود را اعلام کرد.

XS
SM
MD
LG