لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۳

نتانیاهو: اسد و نصرالله از حالا برای پول‌های آزادشده ایران جشن گرفته‌اند


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، مدعی شد که پول‌های آزاد شده ایران از توافق اتمی اخیر تهران با قدرت‌های جهانی، از هم اکنون موجب «جشن گرفتن بشار اسد و حسن نصرالله شده است».

به گزارش رادیو اسرائیل، آقای نتانیاهو این گفته را در سخنرانی روز دوشنبه، پنجم مرداد، در مجلس اسرائیل بیان کرد.

به گفته وی، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، و حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، بابت «میلیاردها دلاری که برای روغن زدن ماشین ترور از سوی ایران به‌زودی به دست‌شان خواهد رسید جشن گرفته‌اند».

اشاره آقای نتانیاهو به سخنان اخیر سران سوریه و حزب‌الله است.

ولید معلم، وزیر خارجه سوریه، جمعه گذشته در همایشی در دمشق که وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی ایران نیز در آن شرکت داشت گفت که توافق اتمی ایران حمایت ایران از سوریه را «قوی‌تر خواهد کرد».

آقای معلم ارزیابی کرد که بعد از توافق اتمی، عملی شدن تعهدات ایران در قبال سوریه آسان‌تر می‌شود.

به گفته او، «هرچه متحدان سوریه قوی‌تر شوند، سوریه نیز قوی‌تر می‌شود».

خانم بثینه شعبان، مشاور بشار اسد، نیز هفته گذشته در مصاحبه با شبکه لبنانی المیادین گفت که سوریه نگرانی ندارد که بعد از توافق اتمی ایران و قدرت‌های جهانی، ایران سوریه را رها کند، زیرا «ایران هرگز این کار را نخواهد کرد».

به گفته خانم شعبان، توافق با ایران خدمتی خواهد بود «به کشورهای منطقه».

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، نیز این هفته گفت که بعد از توافق هسته ای نیز جمهوری اسلامی ایران به سیاست‌های منطقه‌ای خود ادامه می دهد و حمایت از حزب الله را رها نخواهد کرد.

نصرالله این را نیز گفت که حزب‌الله به دریافت حمایت مادی و معنوی از ایران «افتخار» می‌کند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنرانی عید فطر گفته بود که ایران به حمایت از «مردم مظلوم بحرین، یمن، فلسطین و مجاهدان فداکار حزب الله و مقاومت فلسطین و دولت های عراق و سوریه ادامه خواهد داد».

نخست وزیر اسرائیل که از زمان دستیابی به توافق جامع اتمی میان ایران و قدرت های جهانی در روز ۲۳ تیر قویاً علیه آن موضع گیری کرده است، در سخنان دوشنبه خود در کنست این ادعا را نیز تکرار کرد که این توافق برای اسرائیل «خطرات امنیتی سیار جدی» ایجاد می‌کند.

نتانیاهو در کنست افزود: «این توافق به دستیابی ایران به سلاح اتمی و خوی تهاجم کنونی ایران مشروعیت می دهد».

همزمان اعلام شد که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در سفر روزهای آینده خود به خاورمیانه، از اسرائیل دیداری نخواهد داشت.

رسانه‌های اسرائیل خودداری آقای کری از دیدار از اسرائیل را در چارچوب سفر منطقه ای او، نشان از تیره‌تر شدن بیشتر مناسبات میان دولت بنیامین نتانیاهو و دولت باراک اوباما تلقی کرده اند.

جان کری از جمله از مصر و قطر دیدار خواهد کرد.

آقای کری در روزهای گذشته گفت اگر کنگره واشینگتن توافق با ایران را رد کند اسرائیل «مقصر» شناخته شده و در دنیا «منزوی‌تر» می شود.

آقای کری در روزهای گذشته در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی نیز گفت که اگر اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران حمله کند، مرتکب «اشتباهی بسیار بزرگ» شده است.

XS
SM
MD
LG