لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۷

قشقاوی: موضوع مبادله زندانیان ایرانی و آمریکایی واقعیت ندارد


حسن قشقاوی، معاون کنسولی و پارلمانی وزارت خارجه ایران
حسن قشقاوی، معاون کنسولی و پارلمانی وزارت خارجه ایران

یک مقام وزارت خارجه ایران گزارش‌ها درباره توافق تهران و واشینگتن بر سر مبادله زندانیان ایرانی و آمریکایی را رد کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز سه‌شنبه، سوم شهریور سخنان حسن قشقاوی، معاون کنسولی و پارلمانی وزارت خارجه ایران، را منتشر کرده است که گفته است: «بحث تبادل زندانیان [ایرانیان و آمریکایی] مطرح نیست و چنین چیزی واقعیت ندارد».

گزارش این خبرگزاری به مورد جیسون رضاییان، خبرنگار واشینگتن پست اشاره دارد که به زودی نتیجه محاکمه او در دادگاه انقلاب تهران اعلام خواهد شد.

آقای رضاییان از ۳۱ تیر سال گذشته در بازداشت به سر می‌برد و در این مدت عالی‌ترین مقامات ایالات متحده از جمله باراک اوباما و جان کری، رئیس جمهور و وزیر خارجه آمریکا خواستار آزادی وی شده‌اند.

در این حال تهران نیز خواستار آزادی برخی از ایرانی‌هایی شده است که در زندان‌های آمریکا به‌سرمی‌برند.

به گفته حسن قشقاوی، «۱۶ شهروند ایران به اتهام دور زدن تحریم در زندان‌های آمریکا زندانی هستند به همراه ۶۰ زندانی عادی» که وزارت خارجه ایران پی‌گیر آزادی آنهاست. او اما به اسم خاصی در این مورد اشاره نکرده است.

تاکنون گزارش‌‌های چندی درباره احکام دادگاه‌های آمریکا علیه کسانی که تحریم‌های ایران را نقض کرده‌اند منتشر شده که برخی از این محکومان ایرانی بوده‌اند.

از سویی به جز جیسون رضاییان چند شهروند آمریکایی نیز در ایران زندانی هستند که قبل از این گزارش‌هایی درباره مبادله احتمالی آنها با زندانیان ایرانی در آمریکا منتشر شده از جمله امیر حکمتی، تفنگدار پیشین نیروی دریایی ایالات متحده که زمستان گذشته وکیل وی مدعی شد آمریکا پیشنهاد مبادله او را داده است.

وزارت خارجه آمریکا اما این ادعا را رد کرد.

«اعتبار گذرنامه ایرانی بالا رفته است»

سخنان روز سه‌شنبه آقای قشقاوی همچنین اشاراتی نیز به وضعیت گذرنامه ایرانی و اعتبار آن در جهان داشت.

به گفته این مقام وزارت خارجه ایران، «اعتبار گذرنامه ایرانی بالا رفته و آمار و ارقام نشان می‌دهد که در همه کشور‌ها میزان ویزایی که برای ایرانیان صادر می‌شود افزایش پیدا کرده است».

آقای قشقاوی تأکید کرده که میزان صدور ویزا برای شهروندان هر کشور یکی از مؤلفه‌های اعتبار گذرنامه‌های آنهاست.

این گفته‌ها در حالی است که گزارش سال ۲۰۱۴ مؤسسه بین‌المللی «هنلی و شرکا» نشان می‌دهد که گذرنامه ایرانی همچنان جزو بی‌اعتبارترین گذرنامه‌هاست و از ۹۴ رتبه موجود، به همراه کنگو و کوزوو رتبه ۸۷ را به خود اختصاص داده است.

معیار این مؤسسه برای ارزیابی اعتبار گذرنامه‌‌ها، تعداد کشورهایی است که می‌توان بدون ویزا به آن سفر کرد. شهروندان ایرانی بدون ویزا می‌توانند به ۴۰ کشور مسافرت کنند که از این نظر وضعیت گذرنامه ایرانی به نسبت سال ۲۰۱۲ تاحدی بهبود یافته است.

XS
SM
MD
LG