لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۷

رئیس جمهور چین به ایران، عربستان و مصر سفر می‌کند


شی جین پینگ، رئیس جمهور چین
شی جین پینگ، رئیس جمهور چین

وزارت خارجه چین اعلام کرد که رئیس جمهور این کشور هفته آینده به ایران، عربستان سعودی و مصر سفر می‌کند.

خبرگزاری فرانسه روز جمعه، ۲۵ دی، اظهارات لو کانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، را بازتاب داد که می‌گوید شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، از روز سه‌شنبه هفته آینده سفر پنج روزه خود را به خاورمیانه آغاز می‌کند.

این سفر در اوج تنش میان تهران و ریاض بر سر اعدام نمر باقر النمر، روحانی شیعه، و متعاقب آن حمله به سفارت عربستان سعودی در ایران انجام می‌شود.

عربستان در پی این مسئله روابط خود را با ایران قطع کرد تا تنش‌های میان دو کشور که در چند سال اخیر بر سر مسائل سوریه، یمن و بحرین بالا گرفته بود، وارد فاز دیگری بشود.

در این میان چین با اعزام هیئتی دیپلماتیک به تهران و ریاض خواستار کاهش تنش‌ها میان دو کشور و برای حفظ ثبات در منطقه شد. در راس این هیئت دیپلماتیک ژان مینگ، معاون وزیر خارجه چین، قرار داشت که ابراز امیدواری کرد «طرفین با حفظ خونسردی و خویشتن‌داری، گفت‌وگوها و رایزنی‌ها را افزایش داده و به طور مشترک برای بهبود وضعیت تلاش کنند».

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که چین به خاطر ذخایر نفت خاورمیانه به کشورهای این منطقه وابسته است، اما برای مدت‌های طولانی از مناقشاتی که در این منطقه جریان داشت کناره می‌گرفت تا این اواخر که تصمیم به ایفای نقش جدی‌تری در منطقه گرفته است، به‌ویژه در رابطه با بحران سوریه.

چین در عین حال یکی از کشورهای گروه ۱+۵ است که برای سال‌ها درگیر پرونده هسته‌ای ایران بود تا شش ماه قبل که پس از مذاکراتی طولانی با تهران، طرفین به توافقی در رابطه با برنامه اتمی ایران دست یافتند.

XS
SM
MD
LG