لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۴

نامه تاج‌زاده به خامنه‌ای: اکنون نوبت جبران خطاهای گذشته است


مصطفی تاج‌زاده، عضو زندانی جبهه مشارکت، در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی از او خواسته با تجدید نظر در رد صلاحیت ۶۰ درصدِ کاندیداها، «مسیر را برای رقابت سالم» در انتخابات مجلس «هموار» کند و هشدار داده اگر وضعیت رد صلاحیت «فله‌ای» کاندیداها تغییر نکند، مردم آن را سیاست آیت‌الله خامنه‌ای خواهند دانست.

معاون سیاسی وزارت کشور در دولت محمد خاتمی، در این نامه که در «بند انفرادی زندان اوین» نوشته شده، با اشاره به اقدام رهبری در «یکدست کردن حاکمیت در دولت محمود احمدی‌نژاد» نوشته است که «اکنون هنگام جبران خطاهاست».

این نامه روز یکشنبه چهارم بهمن، در وب‌سایت کلمه نزدیک به میرحسین موسوی، منتشر شده، و در آن تأکید شده که انتظار می‌رفته آقای خامنه‌ای شورای نگهبان را به «تجدیدنظر در عملکرد اعتمادسوز و مشارکت‌ستیز» فرا خواند.

آقای تاجزاده اضافه کرده: «افسوس که کلمه‌ای در این باب نگفتید و در عوض به دفاع از جوانانی پرداختید که با عملکرد زورمدارانه خود، روز به روز در افکار عمومی منزوی‌تر می‌شوند».

رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۳۰ دی، در دیدار با دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات اسفندماه آینده ضمن دفاع تلویحی از اقدام شورای نگهبان در رد صلاحیت تعداد زیادی از کاندیداهای انتخابات گفته بود که «در هیچ جای دنیا در مراکز تصمیم‌گیری کسی که اصل نظام را قبول ندارد راه نمی‌دهند».

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به حمله به سفارت عربستان سعودی، به «تندرو» نامیدن افرادی که او آنها را «جوانان مومن، انقلابی و حزب‌اللهی» نامید، شدیداً اعتراض کرده بود.

در قانون «عدم احراز صلاحیت» وجود ندارد

آقای تاج‌زاده در بخش دیگری از این نامه با اشاره به مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات اعلام کرده که در قانون انتخابات «به هیچ وجه» به عبارت «عدم احراز صلاحیت» اشاره‌ای نشده است.

معاون سیاسی اسبق وزارت کشور با اشاره به این مصوبه نوشته است «مراکز مسئول قانونی» برای پاسخگویی به استعلام‌ها درباره صلاحیت کاندیداها، براساس این مصوبه قوه قضائیه، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و ثبت احوال هستند و نه «دستگاه‌های قانونی اما غیرمسئول در انتخابات» مانند سپاه پاسداران و بسیج.

بر اساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام که درسال ۷۸ به تصویب این مجمع رسیده است، مراجع رسیدگی‌کننده به صلاحیت نامزدهای انتخابات «موظفند صرفاً براساس مواد قانونی و براساس دلایل و مدارک معتبر که توسط مراکز مسئول قانونی به مراجع اجرایی و نظارتی ارسال شده، به بررسی صلاحیت داوطلبان بپردازند» و چنانچه صلاحیت داوطلبی را رد کردند «باید علت رد صلاحیت را به داوطلب اعلام کنند».

آقای تاجزاده فاش کرده که در زمان تصویب این مصوبه در مجمع تشخیص مصلحت، تنها آقای جنتی و یکی دو عضو دیگر شورای نگهبان به آن رأی مثبت نداده‌اند.

پیشتر نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی مستعفی شورای نگهبان، در تعریف تفاوت رد صلاحیت و «عدم احراز صلاحیت»، گفته بود که رد صلاحیت مربوط به کاندیداهایی است که سابقه کیفری دارند اما «احراز» نشدن صلاحیت مربوط به کاندیداهایی است که شورای نگهبان در این مدت قادر به شناسایی سابقه سیاسی و عملکرد آن‌ها نبوده است.

با این حال قربانعلی دری نجف‌آبادی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، عبارت «عدم احراز صلاحیت» درباره کاندیداهایی که صلاحیتشان تأیید نشده را «بازی با آبروی مردم» دانسته است.

آقای تاج‌زاده در ادامه نامه خود به اشاره به رد صلاحیت گسترده کاندیداهای اصلاح‌طلب، شورای نگهبان را به تلاش برای «مهندسی کردن انتخابات» متهم کرده است.

این عضو حزب جبهه مشارکت اعلام کرده که «اکثر قریب به اتفاق چهره‌های شناخته شده و رأی‌آور اصلاح‌طلب» برای اینکه «حساسیت» رهبر جمهوری اسلامی «برانگیخته نشود»، در انتخابات مجلس ثبت نام نکردند.

وی اضافه کرده: «چنانچه همین وضعیت با اندک تغییری ادامه یابد و بعد از ردصلاحیت فله‌ای تعدادی به شکل قطره‌چکانی تأیید شوند، [مردم] آن را سیاست رهبر و البته به ضرر میهن و مردم و آیین خویش ارزیابی می‌کنند».

تعدادی زیادی از شخصیت‌های اصلاح‌طلب و نمایندگان مجلس ششم از جمله اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و جبهه مشارکت و همچنین اصلاح‌طلبانی که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بازداشت شده بودند، در انتخابات مجلس شورای اسلامی نامزد نشده‌اند.

با این حال به گفته حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، در شهر تهران تنها صلاحیت پنج کاندیداهای اصلاح‌طلب و در دیگر حوزه‌های انتخابیه تنها صلاحیت ۲۵ کاندیدای اصلاح‌طلب تأیید شده است.

«شکست احمدی‌نژاد را شکست خود خواندید»

آقای تاج‌زاده در این نامه نوشته است که رهبر جمهوری اسلامی «در جلسات خصوصی» شکست محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ را «شکست خود» خوانده و به همین دلیل «قوای لشکری و کشوری» به سود آقای احمدی‌نژاد در انتخابات وارد عمل شده‌اند.

این عضو زندانی حزب جبهه مشارکت همچنین آقای خامنه‌ای را متهم کرده که با حمایت از احمدی‌نژاد و همچنین سخنانش در سال ۹۰ و در انتخابات مجلس نهم «راه بر تک صدا شدن» حاکمیت گشوده است.

وی در این نامه تصریح کرده که «یک دست شدن حکومت» در دولت محمود احمدی‌نژاد باعث «از هم پاشیده شدن شیرازه مدیریت کشور... چنگ انداختن اصولگراها به صورت یکدیگر و خلق یکشنبه‌های سیاه و انتقام و سرانجام سیستماتیک و فراگیر شدن فساد و حرام‌خواری در تمام ارکان حکومت، همراه با تحریم‌های بی‌سابقه شده است در حالی که یک انتخابات رقابتی در آن سال می‌توانست مانع اجرا شدن تحریم‌های نفتی و بانکی بشود».

آقای تاج‌زاده با اشاره به مشکلات منطقه و قدرت گرفتن گروه حکومت اسلامی و همچنین مشکلات داخلی، خطاب به آقای خامنه‌ای نوشته است که «اکنون هنگام جبران خطاهاست» و «انتخاباتی رقابتی و گسترده پاسخ مناسبی» به این مسائل است.

وی در پایان این نامه یادآور شده که «شورای نگهبان حداکثر می‌تواند مانع شکل گیری مجلسی در تراز این ملت شود، اما هرگز قادر نیست مجلسی مطلوب خود را تشکیل دهد. این ملت ثابت کرده که می‌تواند از دل مهندسی‌شده‌ترین انتخابات حماسه بیافریند».

انتشار این نامه در شرایطی است که اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با انتقاد از رفتار دوگانه در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی، گفته است که «فیلتر» بررسی صلاحیت نامزدها نباید «برای بعضی‌ها غیرقابل عبور و برای بعضی‌ها دیگر سهل و آسان باشد».

در میان اصلاح‌طلبان تعدادی از چهره‌ها از جمله حسین مرعشی، محمدرضا عارف و عبدالواحد موسوی لاری تأکید کرده‌اند که اصلاح‌طلبان با وجود رد صلاحیت‌های گسترده «صحنه سیاست را ترک نمی‌کنند» و تلاش می‌کنند که از بین افراد نزدیک به «مشی اصلاح‌طلبی» کاندیداهایی را معرفی کنند.

در جبهه اصولگرایان اما، بسیاری از امامان جمعه و منصوبان آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اشاره‌های او مبنی بر احتمال نفوذ دشمن از طریق انتخابات، به تواتر در مورد راهیابی چهره‌های منتقد به مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان هشدار داده‌اند.

XS
SM
MD
LG