لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۹

«اعتراض به قراردادهای جدید نفتی؛ اعتراض به دولت روحانی است»


پلیس مانع تجمع در مقابل وزارت نفت شد منبع:نسیم آن لاین
پلیس مانع تجمع در مقابل وزارت نفت شد منبع:نسیم آن لاین

اعتراض محافظه‌کاران ایران به قراردادهای جدید نفتی ادامه دارد. روز یکشنبه احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکری آیین‌نامه‌ای با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۴ آیین‌نامه داخلی مجلس به بازداشت تعدادی از دانشجویان بسیجی که روز شنبه در مقابل وزارت نفت تجمع کرده‌بودند، اعتراض کرد.

گزارش فرین عاصمی در مورد ادامه اعتراض ها به قراردادهای نفتی
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:51 0:00
لینک مستقیم


این دانشجویان در اعتراض به قراردادهای جدید نفتی در مقابل وزارت نفت تجمع کرده بودند و به‌گفته مدیرکل سیاسی استاندار تهران مجوز نداشتند.

احمد توکلی، نماینده تهران:« اهمیت قراردادهای نفتی آنقدر بالاست و مشکلاتش انقدر زیاد است که اگر همین‌طور بماند که انشالله اینطور نمی‌ماند، اگر ده‌ها تظاهرات سراسری برگزار شود هم کم است.»


احمد توکلی با اشاره به اینکه تجمع این افراد غیرقانونی بوده گفته باید به قراردادهای جدید نفتی اعتراض شود.

آقای توکلی گفت:« اهمیت قراردادهای نفتی آنقدر بالاست و مشکلاتش انقدر زیاد است که اگر همین‌طور بماند که انشالله اینطور نمی‌ماند، اگر ده‌ها تظاهرات سراسری برگزار شود هم کم است.»

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه در واکنش به این گفته‌های احمد توکلی گفت که با تظاهرات نمی‌شود قرارداد تنظیم کرد.

آقای لاریجانی گفت:« آقای توکلی فرض کنیم شما نظری دارید درباره اینکه بعضی از بندهای این قرارداد مشکل دارد. حل آن راه دارد. افراد صاحب‌نظر و بعضی از دستگاه‌ها نظراتشان را داده‌اند . ما هم به هیات تطبیق گفته‌ایم که رسیدگی کنند. به هرحال در کشور نظمی برای رسیدگی به این امور وجود دارد. در خیابان که این مسایل قابل حل نیست.»

علی لاریجانی، رییس‌مجلس:« با تظاهرات نمی‌شود قرارداد تنظیم کرد. در خیابان این مسایل قابل حل نیست.»


پیشتر هم نمایندگانی چون علیرضا زاکانی، الیاس نادران، حسین نجابت، احمد امیرآبادی و محمد دهقان گفته بودند قراردادهای جدید نفتی مغایر قانون اساسی است.

مهدی کوچک‌زاده، نماینده تهران در مجلس هم در نشست علنی روز یکشنبه به قراردادهای جدید نفتی اعتراض کرد.

این نماینده مجلس روز یکشنبه گفت:«در مورد برجام اجازه ندادند مجلس حتی از پیوست‌های آن مطلع شود. هرچه خواستند، انجام دادند تا دیدیم آنچه دیدیم شد. در مورد قراردادهای جدید نفتی می‌گویند محرمانه است. وقتی جوانان جلوی وزارت نفت اعتراض می‌کنند که چرا به قانون عمل نمی‌کنید، آنها را کتک می‌زنند. کجا مجلس باید وارد این قضایا شود؟»

فریدون خاوند، تحلیلگر اقتصادی:« محافظه‌کاران بیم آن دارند که شرکت‌های نفتی غربی به ایران بیایند و تولید نفت ایران زیاد شود و این مساله در بیلان مثبت دولت آقای روحانی به ثبت برسد. دوم اینکه اگر شرکت‌های خارجی به ایران بیایند شاید بخشی از فعالیت بخشی از شرکت‌ها، بنیادها و سپاه در ایران کمتر یا متوقف شود.»


فریدون خاوند، استاد اقتصاد و تحلیلگر در پاریس درباره دلیل مخالفت محافظه کاران با قراردادهای جدی نفتی یا آی‌پی‌سی می‌گوید:« من فکر می‌کنم مخالفت اصلی آنها با دولت روحانی است. زیرا آقای روحانی و وزارت نفت جمهوری اسلامی بویژه وزیر آن آقای زنگنه مایل هستند تولید نفت ایران را از طریق مشارکت سطح بالا با شرکت‌های بزرگ نفتی غربی بالا ببرند. این موضوع موجب نگرانی بخش محافظه‌کار هیات حاکمه جمهوری اسلامی شده است. آنها در واقع از دو چیز بیم دارند. یکی اینکه این مساله باعث شود شرکت‌های نفتی غربی به ایران بیایند و تولید نفت ایران زیاد شود و این مساله در بیلان مثبت دولت آقای روحانی به ثبت برسد. دوم اینکه اگر شرکت‌های خارجی به ایران بیایند شاید بخشی از فعالیت بخشی از شرکت‌ها، بنیادها و سپاه در ایران کمتر یا متوقف شود.»

اعتراض به قراردادهای جدید نفتی درحالی انجام می‌شود که علی کاردر، معاون سرمایه‌گذاری و تامین مالی شرکت نفت ایران در گفت‌وگو با هفته‌نامه صدا، چاپ تهران اعلام کرد ایران، کنفرانس لندن را که قرار بود از سوم تا پنجم اسفندماه برای جلب سرمایه‌های خارجی در صنعت نفت و گاز ایران و معرفی قراردادهای جدید نفتی برگزار شود، لغو کرده است.

دلیل لغو این کنفرانس مشکلات تهیه ویزا بدلیل فعال نبودن بخش ویزای سفارت بریتانیا در تهران اعلام شده است.

روز پنجم بهمن‌ماه قاضی ناصر سراج، رییس سازمان بازرسی کل ایران اعلام کرد این سازمان موضوع قراردادهای نفتی جدید را بررسی و گزارش خود را به سران سه‌قوه ارائه کرده است.

به‌گزارش خبرگزاری فارس او توضیحی نداده که آیا در بررسی‌ها تخلفی وجود داشته یا خیر.

وزارت نفت ایران، طی ماه‌های گذشته مدل جدیدی از قراردادهای نفتی با سرمایه‌گذاران خارجی یا آی‌پی‌سی را رونمایی کرده است.

بر اساس این مدل، قراردادها طولانی‌مدت بوده، شرکت‌های خارجی قادر به فروش بخشی از نفت ایران هستند و از سوی دیگر قرار است به طرف‌های ایرانی فناوری روز نیز منتقل شود.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران در آذرماه گذشته در حاشیه کنفرانس معرفی و رونمایی از مدل جدید قراردادهای نفتی ایران که با حضور ۱۵۳ شرکت خارجی از ۴۵ کشور در تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت:« قراردادهای جدید جاذبه لازم برای سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را بوجود می‌آورد و به نفع شرکت‌های داخلی است.»

آقای زنگنه گفت:« تجربه بیش از ده قرارداد بین‌المللی در قالب بیع متقابل، بازخورد این قراردادها و دریافت نظرات شرکت‌های طرف قرارداد، کارشناسان و صاحب‌نظران داخلی، ما را بر آن داشت تا مدل قراردادی تهیه کنیم که جذابیت بیشتری در شرایط رقابتی جهان امروز برای طرف‌های قراردادی ما داشته باشد و همینطور اهداف ما را از نظر فنی و اطمینان از اجرای خواست‌هایمان تامین کند.»

فریدون خاوند:«امروز با توجه به تغییرات خیلی زیادی که در بازار جهانی انرژی پیدا شده، شرکت‌های بزرگ نفتی غربی می‌توانند با شرایط بهتری به سمت منابع تازه بروند.»


فریدون خاوند، تحلیلگر و استاد اقتصاد در پاریس درباره لزوم قراردادهای جدید نفتی برای ایران می‌گوید:« قراردادهای معروف به بیع متقابل که ایران از دوره انقلاب اسلامی به بعد به شرکت‌های نفتی خارجی پیشنهاد می‌کرد، برای این شرکت‌ها دیگر جذابیتی ندارد. امروز با توجه به تغییرات خیلی زیادی که در بازار جهانی انرژی پیدا شده، این شرکت‌های بزرگ نفتی می‌توانند با شرایط بهتری به سمت منابع تازه بروند. مثلا به سوی بازار نفت عراق یا قراردادهای نفت غیرمتعارف در آمریکا و جاهای دیگر بروند. این قراردادهای جدید نفتی امتیازهای بیشتری نسبت به قراردادهای سنتی بیع متقابل دارند.»

قراردادهای جدید نفتی ایران یا آی‌پی‌سی که روز شنبه ۷ آذرماه در کنفرانسی با حضور شرکت‌های خارجی معرفی شد ۲۵ ساله است و بر اساس آن شرکت خارجی کل سرمایه و تکنولوژی مورد نیاز پروژه را تامین کرده و بعد از رسیدن به تولید، مالک درصدی از محصول تولیدی خواهد بود.

XS
SM
MD
LG