لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۵

فروش نفت ایران به اروپا «به بیش از ۳۰۰ هزار بشکه» رسید


بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، با اشاره به اجرایی شدن قرارداد توتال در اواخر بهمن ماه و نهایی شدن قرارداد فروش نفت به انی ایتالیا در آینده‌ای نزدیک، گفت: «فروش نفت خام ایران به اروپا تاکنون به بیش از ۳۰۰ هزار بشکه رسیده‌است.»

به گزارش خبرگزاری شانا، بیژن نامدار زنگنه، این مطلب را روز شنبه ۱۷ بهمن اعلام کرد.

ایران پیش از تحریم‌ها روزانه تا ۲٫۲ میلیون بشکه صادرات نفت خام داشت، اما تحریم‌ها این رقم را به حدود یک میلیون بشکه کاهش داد.

ایران پس از لغو تحریم‌ها اعلام کرد که نیمه اول سال جاری تولید خود را ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد داد و در نیمه دوم ۲۰۱۶ نیز به همین میزان افزایش تولید نفت خواهد داشت.

تولید نفت ایران هم اکنون کمی بیش از ۲٫۸ میلیون بشکه در روز است.

قرارداد صادرات نفت به توتال ۲۷ بهمن «عملیاتی می‌شود»

وزیر نفت ایران می‌گوید که قرارداد صادرات نفت به شرکت توتال فرانسه تا ۱۰ روز عملیاتی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شانا، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران روز شنبه اعلام کرد که قرارداد فروش روزانه ۱۶۰ هزار بشکه نفت خام ایران به شرکت فرانسوی توتال ۱۶ فوریه (سه شنبه، ۲۷ بهمن ماه) اجرایی می‌شود.

در دیدار دو هفته پیش حسن روحانی رئیس جمهوری ایران از ایتالیا و فرانسه، ده‌ها تفاهم‌نامه امضا شد.

پیش از این، پاتریک پویان رئیس شرکت توتال فرانسه هشتم بهمن پس از دیدار با روحانی گفت که این شرکت قرارداد خرید روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام با ایران امضا می‌کند.

وی همچنین گفت که توتال برای حضور در میدان نفتی آزادگان جنوبی و «ایران ال‌ان‌جی» اظهار علاقه کرده و قرار است ایران اطلاعات لازم را برای مطالعه در اختیار این شرکت فرانسوی قرار دهد، تا آنان پیشنهادهای خود را ارائه دهند؛ «بدان معنا که ما در این باره توافق نکرده‌ایم که کار به آنها واگذار شود، بلکه توافق برای انجام مطالعه از سوی توتال انجام شده‌است.»

کارخانه ایران ال‌ان‌جی، پروژه‌ای به ارزش ۵ میلیارد دلار است که با شرکت «لینده» آلمان آغاز شد و هدف از آن تولید سالانه بیش از ۱۰ میلیون تن گاز مایع ال‌ان‌جی بود. شرکت لینده بخاطر تحریم‌ها از پروژه را نصف و نیمه رها کرد.

ایران تاکنون ۲٫۵ میلیارد دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده و حدود ۴۰ درصد توسعه داده‌است.

بیژن زنگنه همچنین اظهار داشت که «در سفر (هیئت ایرانی به رهبری روحانی) به رم با شرکت ایتالیایی انی قراردادی امضا نشد، اما مقام‌های این شرکت قرار است بزودی به تهران بیایند تا یک قرارداد برای خرید نفت از ایران امضا کنند، ضمن این که این شرکت برای مشارکت در توسعه یکی از میدان‌های ایران ابراز علاقه کرده‌است که در این باره نیز مانند توتال، تفاهم خواهیم کرد.»

قبلاً رسانه‌های ایران از تمایل شرکت انی ایتالیا برای عقد قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به ارزش ۴ میلیارد دلار خبر داده بودند، اما مقامات رسمی ایران و شرکت انی تاکنون در این مورد اظهار نظری رسمی نکرده‌اند.

زنگنه مقدار درخواست انی برای خرید نفت خام از ایران را روزانه ۱۰۰ هزار بشکه عنوان کرد و گفت: «افزون بر این شرکت، پالایشگر ایتالیایی ساراس خواستار خرید روزانه ۶۰ تا ۷۰ هزار بشکه نفت خام از ایران است.»

وی با اشاره به این که انی و ساراس هر دو پیش از تحریم‌ها، از مشتریان اروپایی نفت خام ایران بودند، یادآور شد: «تنها مقصد اروپایی نفت خام ایران در دوران تحریم ترکیه بود که روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت از ایران می‌خرید که با قراردادهای کنونی به این میزان بیش از ۳۰۰ هزار بشکه در روز اضافه خواهد شد.»

XS
SM
MD
LG