لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۶

پل رایان: کنگره آمریکا برای تشدید تحریم های ایران تلاش خواهد کرد


آزمایش موشک بالستیک در ایران (عکس از آرشیو)
آزمایش موشک بالستیک در ایران (عکس از آرشیو)

پل رایان، رییس مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه هشتم مارس در واکنش به گزارش‌ها در خصوص آزمایش موشکی سپاه پاسداران گفته است، کنگره به تلاش‌های خود برای تشدید تحریم‌های علیه ایران ادامه می‌دهد تا این حکومت اقدامات تحریک آمیز خود علیه آمریکا و همپیمانانش را متوقف کند.

به گزارش رویترز، رییس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا تصریح کرده است که آزمایش موشکی تازه ایران نقض قوانین بین المللی است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران روز سه‌شنبه از برگزاری «رزمایش موشکی اقتدار ولایت» خبر داد و گفت: «این رزمایش که با روشی متفاوت‌تر از رزمایش‌های مشابه از چند روز گذشته با پرتاب انواع موشک‌های بالستیک دوربرد، میان برد و کوتاه برد در مناطق گوناگونی از پهنه ایران اسلامی آغاز شده است، از اولین دقایق بامداد امروز وارد مرحله نهایی خود شد».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، امیرعلی حاجی‌زاده افزوده است: «طی چند روز گذشته پرتاب انواع موشک‌های بالستیک با بردهای ۲۰۰۰ کیلومتر، ۸۰۰ کیلومتر، ۵۰۰ کیلومتر و ۳۰۰ کیلومتر صورت پذیرفته و طیف متنوعی از موشک‌های ایرانی به غرش درآمده‌اند».

در همین حال، مقام‌های دولت آمریکا و فرانسه پیشتر گفته‌اند که آزمایش موشکی ایران می‌تواند نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل باشد که از می‌خواهد از انجام هرگونه آزمایش موشک‌هایی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند، خودداری کند.

در همین زمینه چند تن از جمهوریخواهان در کنگره آمریکا خواستار اعمال تحریم‌ها تازه علیه ایران شده‌اند.

باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با صدور بیانیه‌ای با انتقاد از آزمایش موشکی سپاه پاسداران گفته است، شورای امنیت سازمان ملل متحد و آمریکا می‌بایست به اقدام ایران در نادیده گرفتن قوانین بین المللی واکنش فوری نشان دهند.

در همین حال، باب کورکر گفته است که دستیارانش در حال تهیه طرحی تحریمی هستند که بتواند از حمایت اعضای سنا برخوردار شود.

سناتور کراکر به رویترز گفته است: «ما در حال مذاکره در این خصوص هستیم تا ببینم چه نوع طرح (تحریمی) امکانپذیر است.»

شورای امنیت سازمان ملل متحد تیرماه سال جاری با صدور قطعنامه ۲۲۳۱ ضمن تایید برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) میان ایران و شش قدرت جهانی، از ایران خواسته بود، «تا هشت سال بعد از اولین روز اجرای برجام از هرگونه فعالیت مربوط به موشک‌های بالیستیکی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند اجتناب کند، از جمله به کارگیری تکنولوژی مربوط به این موشک‌ها».

این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند که موشک‌های بالستیک ایران ماهیت دفاعی داشته و قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای ندارند لذا پرتاب آزمایشی آنها نقض قطعنامه یاد شده نیستند.

سپاه پاسداران در مهرماه امسال نیز موشکی با نام «عماد» آزمایش کرد که واکنش بین المللی در پی داشت و آمریکا نیز تحریم هایی را علیه ایران اعمال کرد.

XS
SM
MD
LG