لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۹

اعلام جرم دادستان زاهدان علیه رییس دانشگاه سیستان‌و‌بلوچستان


حدود دو هفته پس از انتشار فیلمی از رقص تعدادی از دانشجویان پسر در جشنواره اقوام در دانشگاه سیستان‌وبلوچستان، دادستان زاهدان اعلام کرد که علیه رییس این دانشگاه اعلام جرم شده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمد مرزیه روز دوشنبه ۲۴ خرداد گفت که اعلام جرم دادستانی زاهدان علیه علیرضا بندانی رییس دانشگاه سیستان و بلوچستان صحت دارد و وی «فعلا متهم» است.

آقای مرزیه پیش از این نیز گفته بود که گزارش‌هایی درباره رقصیدن تعدادی از دانشجویان در دانشگاه سیستان‌وبلوچستان به دادستانی رسیده و «پیگیری‌های لازم در حال انجام است».

جشنواره اقوام هفته اول خرداد ماه در دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد. در هفته‌های گذشته فیلمی از مراسم پایانی این جشنواره منتشر شد که در آن تعدادی از دانشجویان پسر روی سن رقص محلی اجرا می‌کنند و تعدادی از دانشجویان پسر نیز در سالن مراسم می‌رقصند.

در همین حال حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان در مجلس رقص این دانشجویان را «شرم‌آور و توجیه‌ناپذیر» خوانده و گفته بود رقص آنان رقص محلی «نیست» که «توجیه‌پذیر» باشد بلکه «قرتی‌بازی فرنگی» است.

عباسعلی سلیمانی‌ نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان سیستان‌وبلوچستان نیز گفته بود که «اگر بنا باشد دانشگاه به رقص و پایکوبی بپردازد، درش تخته شود بهتر است».

دانشگاه سیستان‌وبلوچستان نیز روز ۱۶ خرداد در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که اتفاقات رخ داده در این مراسم «به هیچ وجه قابل دفاع نبوده و با مسببین این موارد اعم از مسئولین برگزاری جشنواره و دانشجویان خاطی برخورد قانونی، قاطع و شدید خواهد شد».

در همین حال علیرضا بندانی رییس این دانشگاه روز شنبه گفته بود که کمیته انضباطی در دانشگاه با «عوامل» این اتفاق برخورد می‌کند و اين موضوع «در خود دانشگاه قابل حل بوده است».

وی خبر داده بود که در این رابطه با نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان دیدار کرده و «نتيجه اقدامات انجام شده» درباره این اتفاق را به او اطلاع داده است.

طی چند سال گذشته اجرای برخی از برنامه‌ها در دانشگاه‌ها از جمله برنامه‌های موسیقی با مشکلات فراوانی روبرو بوده و برخی کنسرت‌ها نیز لغو شده‌اند.

در همین حال سال گذشته شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها با تدوین آیین‌نامه‌ای، «اجرای کنسرت و برنامه‌های مستقل موسیقی» در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم را ممنوع اعلام کرد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی پیشتر از اجرای برخی برنامه‌ها چون اردوهای خارج از کشور یا اجرای کنسرت در دانشگاه‌ها انتقاد کرده و گفته است «دانشگاه جای کنسرت نیست».

وی در دیدار با نمایندگان مجلس دهم نیز از آنچه «ولنگاری دستگاه‌های فرهنگی» خوانده، انتقاد کرده است.

XS
SM
MD
LG