لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۶

شمخانی استقرار بمب‌افکن‌های روسیه در همدان را تایید کرد


در پی انتشار اخباری مبنی بر استفاده روسیه از حریم هوایی ایران برای بمباران در سوریه،علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ضمن تایید این اخبار، همکاری تهران و مسکو را «راهبردی» توصیف کرد.

گزارش ها حاکی از آن است که روسیه تعدادی از هواپیماهای بمب‌افکن دورپرواز خود را در خاک ایران در همدان مستقر کرده و از آنها برای بمباران مواضع مخالفان بشار اسد در سوریه استفاده می‌کند.

در همین زمینه وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که این هواپیماها روز سه‌شنبه، ۲۶ مرداد، از پایگاه همدان برخاسته‌ و مواضع مخالفان بشار اسد در سوریه را بمباران کرده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در این حملات از بمب‌افکن‌های دورپرواز توپولوف ۲۲ و جنگنده بمب‌افکن‌های سوخوی ۳۴ استفاده شده است.

حسین آرین،کارشناس نظامی به رادیو فردا می گوید این پایگاه به روسیه امکان می دهد تا استان های شرقی در سوریه را مورد هدف قرار دهد و عملیات نظامی وارد فاز جدیدی می شود...به نظر من تمامی تلاش برای شکست شورشیان در حلب متمرکز شده چراکه حلب وضعیت حکوت بشار اسد را مشخص می کند.»

گفتگوی بکتاش خمسه پور با حسین ارین در مورد استقرار جنگنده‌های روسیه در همدان
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:32 0:00
لینک مستقیم

اقای آرین می افزاید «از جهاتی قانون اساسی نقض شده است ولی شمخانی از عباراتی مانند همکاری راهبردی استفاده کرده است و به طور ضمنی خواسته است بگوید که این همکاری دائمی نخواهد بود. بهر صورت استفاده یک کشور خارجی از پایگاههای ایران برای بمباران و عملیات نظامی در تضاد کامل با شعار ها و ایستار به اصطلاح انقلابی جمهوری اسلامی است که مدام به استقلال و عدم وابستگی به کشور های خارجی تاکید میورزد.»

طبق اصل ۱۴۶ قانون اساسی ایران، استقرار هر گونه پایگاه نظامی خارجی در کشور هر چند به عنوان استفاده‌های صلح آمیز باشد ممنوع است.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، نیز روز سه شنبه در گزارشی به نقل از علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، هدف از همکاری تهران و مسکو را «مبارزه با تروریسم» و «راهبردی» [استراتژیک] توصیف کرد.

تصاویری که از هواپیماهای روسیه در همدان منتشر شده است:

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، و بزرگ ترین حامیانش در جنگ داخلی این کشور یعنی ایران و روسیه کلیه مخالفان آقای اسد را صرف نظر از گرایشات آنان «تروریست» خطاب می کنند.

همدان میزبان پایگاه سوم شکاری نیروی هوایی ایران به نام شاهرخی (نوژه) است.

آن طور که در گزارش خبرگزاری رویترز آمده است، این نخستین بار است که روسیه استقرار هواپیماهای جنگی خود در ایران و بمباران مواضع مخالفان بشار اسد با این هواپیماها را رسما اعلام می‌کند.

در همین زمینه وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این حملات علیه شبه نظامیان اسلامگرا در استان‌های حلب، ادلب و دیرالزور انجام شده است.

در همین حال هواپیماهای نیروی هوایی روسیه مستقر در سوریه از بمب‌افکن‌های این کشور حمایت هوایی کرده‌اند.

روسیه و ایران تنها دولت‌های جهان هستند که در جنگ داخلی سوریه، از دولت بشار اسد حمایت نظامی، تسلیحاتی و مالی می‌کنند.

در جریان این جنگ که بیش از پنج سال طول کشیده و در حال حاضر هیچ گونه پایانی هم برای آن نم یتوان تصور کرد، تاکنون صدها هزار نفر کشته و مجروح و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند.

XS
SM
MD
LG