لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۳

انتخابات آمریکا؛ آخرین سفرهای ایالتی در رقابتی نزدیک


دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه، در آخرین روزهای کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، شمار سفرهای ایالتی خود، برای جلب آرای شهروندان، را به طور چشم‌گیری افزایش داده‌است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رقابت میان او و رقیب دمکراتش نزدیک‌تر شده‌است.

در جریان کارزار روز شنبه در ایالت نوادا، افسران امنیتی، آقای ترامپ را ناگهان از صحنه خارج کردند. دقایقی بعد او به محل سخنرانی بازگشت. شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام محلی می‌گوید گزارش‌هایی از وجود اسلحه در میان جمعیت منتشر شده بود، که همین موضوع، دلیل خارج کردن ترامپ از محل سخنرانی بود. گفته شده یک فرد مظون در این رابطه بازداشت شده‌است. ساعتی بعد مقام‌های امنیتی گفتند اسلحه‌‌ای در محل پیدا نشده‌است.

صحنه خارج کردن ترامپ در نوادا در کانالی در یوتیوب (توضیح: موسیقی روی فیلم و تصاویر مربوط، مستقیما توسط کاربر یوتیوب انتخاب شده و رادیو فردا دخل‌وتصرفی در محتوای آن نکرده‌است)

نوادا بخشی از چندین سفر آقای ترامپ در این روزهای آخر رقابت‌ها است.

ایالت‌های کلیدی فلوریدا و کارولینای شمالی، که روزهای گذشته بارها صحنه کارزار نامزد حزب جمهوری‌خواه بودند، همچنان محل حضور او خواهند بود. ایالت‌های آیووا، مینه‌سوتا، میشیگان، پنسیلوانیا و ویرجینیا، در مسیر کارزار او، طی روزهای ۱۵ و ۱۶ آبان (به وقت‌آمریکا) قرار دارند.

دونالد ترامپ

دونالد جان ترامپ، متولد ۱۹۴۶در ایالت نیویورک است. نامزد حزب جمهوری‌خواه، از معدود نامزدهای ریاست جمهوری در تاریخ انتخابات آمریکاست که بدون حتی یک روز تصدی یک شغل از طریق انتخابات، توانسته است نامزدی یک حزب عمده را در انتخابات ریاست جمهوری کسب کند...>>>بیشتر بخوانید

او روز شنبه در جریان یک سخنرانی در ویلمینگتون (کارولینای شمالی) خطاب به هزاران نفر از هوادارانش در محل گفت «تنها سه رو دیگر مانده‌است تا تغییری که در تمام زندگی منتظر آن بودید، رخ دهد».

او شعارهای انتخاباتیِ، گاه جنجالی‌ِ خود را، مجددا تکرار کرده‌است؛ از پایان دادن به توافق‌های تجارت آزاد، اخراج مهاجران غیرقانونی تا آنچه «بازسازی» ارتش ِ «به‌تحلیل‌رفته»ی آمریکا، توصیف می‌کند.

هوادارانش نیز شعار داده‌اند که «دیوار بـِکِش»؛ اشاره‌ای به شعارهای ترامپ برای ساختن دیواری در مرز مکزیک، با هزینه مکزیک، برای جلوگیری و کنترل حرکت در مرزهای جنوبی. و «زندانی‌اش کن»؛ اشاره‌ای به گفته‌های نامزد حزب جمهوری‌خواه در جریان یکی از مناظره‌ها با هیلاری کلینتون، که اگر پیروز شود، کلینتون را راهی زندان می‌کند.

هیلاری کلینتون نیز در میان هوادارانش که در یک روز بارانی در فلوریدا، در محلی باز جمع شده بودند از آن‌ها ستایش کرد که «چه بارانی باشد، چه آفتابی، شما همیشه آماده‌اید». او به خاطر وضع هوا سخنرانی‌اش را کوتاه کرد و گفت «فکر نکنم لازم باشد تمام خصوصیت‌ها بد دونالد ترامپ را به شما یادآوری کنم».

هیلاری کلینتون

هیلاری رادهم کلینتون متولد ۱۹۴۷ در ایالت ایلینوی است. نامزد حزب دمکرات، نخستین زنی است که از سوی یک حزب عمده آمریکا برای کسب مقام ریاست جمهوری نامزد شده است...>>>بیشتر بخوانید

از سوی دیگر اما رقابت دو نامزد اصلی این انتخابات بار دیگر نزدیک شده‌ و از روزهای اوج اقبال عمومی به کلینتون فاصله گرفته‌است.

نظرسنجی موسسه‌های مک‌کلاتی و ماریست از پنجم نوامبر، نشان می‌دهد کلینتون تنها یک درصد از ترامپ پیش است و طی ماه سپتامبر تا نوامبر بر شمار کسانی که قصد رای‌دادن به ترامپ دارند، افزوده شده‌است. این البته می‌تواند در عین حال بیان‌گر تحلیل‌های اخیر در رسانه‌های آمریکا باشد که شماری از جمهوری‌خواهانی که هنوز تصمیم نداشتند به ترامپ رای بدهند، در نهایت تصمیم گرفته‌اند از نامزد حزب خود حمایت کنند.

نظرسنجی ملی رویترز-ایپسوس از روز شنبه به کلینتون چهار درصد برتری می‌دهد که باز هم یک درصد کم‌تر از نتایج مشابه در روز جمعه است.

نظرسنجی‌ها حاکی‌ست که ایالت فلوریدا به یکی از مهم‌ترین میدان‌های رقابت میان دو نامزد تبدیل شده‌است. در سازوکار رای‌گیریِ انتخاب ریاست‌جمهوری آمریکا، نامزدی که ۲۷۰ رای الکترال از مجموع ۵۳۸ رای را از آن خود کند، پیروز می‌شود. عمده ایالت‌های آمریکا، تقریبا همیشه، بر اساس خاستگاه و تمایلات سیاسی، به نامزد یکی از دو حزب دمکرات یا جمهوری‌خواه رای می‌دهند. در نتیجه بخش مهمی از کارزار انتخاباتی معمولا متمرکز بر ایالت‌های موسوم به «میدان نبرد» است که تا لحظه آخر ممکن است نتیجه رای‌گیری در آن مشخص نباشد.

سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۰۰، که رقابت میان ال گور نامزد حزب دمکرات و جرج بوش نامزد جمهوریخواه، برقرار بود، در ایالت فلوریدا تعیین شد. پس از اختلافات بر سر شمارش آرا و شمارش دوباره آن، در نهایت دیوان عالی ایالات متحده رای به پیروزی آقای بوش داد.

XS
SM
MD
LG