لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۲

قرارداد فروش ۸۰ هواپیمای بوئینگ به ایران نهایی شد


 بوئینگ ۷۷۷-۳۰۰ ای‌آر
بوئینگ ۷۷۷-۳۰۰ ای‌آر

شرکت‌های ایران‌ایر و بوئینگ روز یکشنبه قرارداد نهایی خرید ۸۰ هواپیما به ارزش ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار را در تهران امضا کردند؛ معاون مدیرعامل بوئینگ اعلام کرد که این شرکت پس از تایید دولت آمریکا، قرارداد با ایران را نهایی کرده است.

در همین حال وزیر راه و شهرسازی ایران گفت که دو شرکت پس از ۴۱ سال بار دیگر قرارداد خرید هواپیما امضا کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، فرهاد پرورش، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر)، روز یکشنبه،۲۱ آذر، اعلام کرد که براساس این قرارداد، ۵۰ هواپیمای مدل ۷۳۷ و ۳۰ هواپیمای مدل ۷۷۷ پهن پیکر، در یک دوره ۱۰ ساله به ایران تحویل می‌شود.

فلچر باراک دال، معاون مدیرعامل شرکت هواپیماسازی بوئینگ، نیز ارزش این قرارداد را ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت که شرکت بوئینگ این قرارداد را با تایید دولت آمریکا، نهایی کرده است. قرارداد اولیه بین دو شرکت در خرداد ماه امضا شده بود.

امضای قرارداد خرید هواپیماهای بوئینگ در تهران
امضای قرارداد خرید هواپیماهای بوئینگ در تهران

دو شرکت‌ هواپیماسازی ایرباس و بوئینگ در شهریورماه اعلام کرده بودند که دولت ایالات متحده مجوزهای لازم برای فروش هواپیما به ایران را صادر کرده است.

ایرباس نیز قرار بود که ۱۱۸ فروند هواپیما به ارزش ۲۵ میلیارد دلار به ایران بفروشد که تهران بعدا این تعداد را به ۱۱۲ فروند کاهش داد.

با این حال مجلس نمایندگان آمریکا که تحت کنترل جمهوریخواهان است، روز پنجشنبه، ۲۷ آبان، طرحی را به تصویب رساند که بر اساس آن، فروش هواپیماهای مسافربری به ایران ممنوع می‌شود.

دولت باراک اوباما تصریح کرده هرگونه مصوبه کنگره برای ممنوعیت فروش هواپیماهای مسافری به ایران را وتو می‌کند چراکه به گفته کاخ سفید موجب خدشه به توافق اتمی می‌شود.

دونالد ترامپ اما در مبارزات انتخاباتی خود گفته بود که در صورت پیروزی، توافق اتمی با ایران را ملغی می‌کند.

توافق اتمی ایران و شش قدرت جهانی که تیرماه سال ۱۳۹۴ به دست آمد، این امکان را به تهران می‌دهد که در ازای توقف بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش بتواند ناوگان فرسوده و قدیمی هواپیماهایش را نوسازی کند.

موضوع خرید هواپیماهای جدید انتقاد برخی از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی را به دنبال داشته است.

در همین حال حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز پنجشنبه، ۲۹ مهر، در واکنش به این انتقادها گفته بود: «می‌رویم هواپیما بخریم عده‌‌ای می‌گویند... بروید اتوبوس بخرید. باشد اتوبوس هم می‌خریم اما خدا را شکر اتوبوس را می‌سازیم».

وی تاکید کرده بود: «من نمی‌دانم برخی‌ها در چه وادی سیر می‌کنند و در کجا هستند که ما خبر نداریم».

تحریم‌های چندین‌ساله علیه ایران اعث فرسودگی ناوگان هوایی ایران شده و ایران‌ایر در تلاش است با خرید یا اجاره کردن هواپیماهای جدید کیفیت ناوگان خود را بهبود ببخشد.

در همین حال وزیر راه و شهرسازی روز یکشنبه گفت که با ورود این ۸۰ هواپیمای خریداری شده از شرکت بوئینگ، ۵۰ هزار صندلی وارد ناوگان هوایی کشور می‌شود.

عباس آخوندی تاکید کرد که به زودی با نهایی شدن خرید ۱۰۰ فروند ایرباس و ۲۰ فروند هواپیمای ای.تی.آر (ATR) نوسازی ناوگان هوایی ایران ایر با سرعت بیشتری دنبال می شود.

شرکت ایران‌ایر علاوه بر قراردادهای ایرباس و بوئینگ، به دنبال خرید ۴۰ فروند هواپیمای‌ای تی آر برای فرودگاه‌های کوچک ایران است.

قرار داد ۲۰ فروند از این هواپیماها منعقد شده و قرار است تا پایان سال هشت فروند از این هواپیماها وارد ایران شوند.

XS
SM
MD
LG