لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۵

خسارات سنگين وزش توفان در استان کرمان


استان کرمان پیش از این نیز از طوفان گونو خسارت سنگینی دید که به گفته استاندار این استان، به ۱۵۲ ميليارد تومان بالغ می شود.
استان کرمان پیش از این نیز از طوفان گونو خسارت سنگینی دید که به گفته استاندار این استان، به ۱۵۲ ميليارد تومان بالغ می شود.

توفان عصر روز شنبه در مناطق جنوبی کرمان، برق ۳۱۲ روستا، آب و شبکه ارتباطی بسياری از شهرها و روستاها در اين منطقه را قطع کرد.


شدت توفان در شهرستان های جنوبی کرمان چون قلعه گنج و رودبار بيش از ساير مناطق بود.


مسئول مرکز فرماندهی و مراقبت استانداری کرمان به خبرگزاری فارس گفته است:«سرعت توفان رخ داده در استان کرمان بيش از ۱۲۰کيلومتر در ساعت گزارش شده است.»


به گفته منصور اکبری،«سرعت بالای توفان منجر به قطع برق، آب و شبکه اطلاع رسانی استان شده است.»


وی، مرکز توفان را قلعه گنج کرمان اعلام کرد و گفت: طوفان از سمت قلعه گنج به سمت رودبار، کهنوج و درنهايت جيرفت حرکت کرده است.


به گفته اين مقام محلی، هنوز ميزان دقيق خسارت وارده به استان مشخص نيست ولی اين حادثه منجر به مسدود شدن راه ها و همچنين تصادف چند دستگاه خودرو شده است.


آقای اکبری در عين حال خبر داد که به دليل قطع شدن شبکه ارتباطی اغلب مناطق استان کرمان، ارائه جزئيات خسارات وارده بر اثر اين توفان هنوز امکان پذير نيست.


بر اثر وقوع توفان شن در شهرستان های جنوبی استان کرمان در حال حاضر جريان برق به طور کلی قطع و تعدادی از روستاها دچار مشکل هستند که براساس گزارشات ارسالی از مناطق طوفان زده خساراتی نيز به نخيلات وارد آمده است.
مدیر ستاد حوادث استانداری کرمان

ستاد حوادث غير مترقبه وزارت کشور نيز اعلام کرد: توفان روز شنبه خسارات مالی در شهرستان های گنج قلعه، کهنوج، جيرفت و عنبر آباد وارد کرده و به محصولات کشاورزی نيز آسيب رسانده است.


خبرگزاری مهر در همين خصوص گزارش داد که بر اثر توفان روز شنبه،« محصولات کشاورزی بويژه نخلستان های اين استان خسارت فراوانی ديدند و برق ۳۱۲ روستا نيز قطع شد.»


به گزارش اين خبرگزاری،«قطع برق در بيشتر نواحی مقطعی بوده اما هنوز برق برخی شهرستان های جنوبی کرمان هنوز قطع است.»


تاکنون گزارشی از خسارت جانی بر اثر توفان شنبه کرمان گزارش نشده است .


توفان غروب روز شنبه، دوم تيرماه، با باران و توفان شن همراه بوده است. ستاد حوادث غير مترقبه کشور به نقل از صالحی، مدير ستاد حوادث استانداری کرمان خبر داد که« بر اثر وقوع توفان شن در شهرستان های جنوبی استان کرمان در حال حاضر جريان برق به طور کلی قطع و تعدادی از روستاها دچار مشکل هستند که براساس گزارشات ارسالی از مناطق طوفان زده خساراتی نيز به نخيلات وارد آمده است.»


در همين حال دبير ستاد حوادث پيش بينی نشده جيرفت نيز به خبرگزاری ايرنا گفت:« توفان همراه با گرد و غبار از روز گذشته منطقه جيرفت را فراگرفته و زندگی مردم را مختل کرده و خسارات زيادی به بخش های مختلف به ويژه کشاورزی و شبکه برق منطقه وارد کرده است.»


به گفته مظفر سيدی، براساس گزارش اداره هواشناسی، در زمان حاضر سرعت توفان در اين شهرستان ۶۰ کيلومتر در ساعت است و پيش بينی شده که سرعت وزش باد در ساعات آينده بيشتر شده و تا پايان هفته ادامه يابد.


بخشدار مرکزی شهرستان جيرفت نيز خسارات مالی توفان عصر شنبه را «زياد» توصيف کرد و گفت: توفان در اين بخش زندگی مردم را مختل کرده است.»


به گفته علی مشايخی، «گرد و غبار حاصل از اين توفان محصول خرما را به طور کلی در اين منطقه از بين برده است.»


از شهر بم نيز خبر می رسد که«گرد و غبار از شب گذشته اين شهرستان را فراگرفته است.»


به گفته مجيد اعتمادی، فرمانداربم، «با توجه به تداوم گرد و غبار در منطقه، احتمال توفان داده مي شود.»


وی گفت:« گرد و غبار حاکم بر منطقه باعث کندی تردد خودروها در محور بم - زاهدان شده و در حال حاضر تمامی دستگاه ها در اين شهرستان برای مقابله با اين پديده جوی در آماده باش کامل به سر مي برند.»


استان کرمان با مساحت ۱۸۵هزار و ۶۷۵ کيلومتر مربع در جبهه جنوب شرقی ايران قرار دارد و با جمعيتی بيش از دو ميليون نفر چندی قبل نيز بر اثر توفان گونو خسارت ديد.


به گفته رئوفی نژاد، استاندار کرمان خسارات توفان گونو در اين استان به ۱۵۲ ميليارد تومان می رسد.


XS
SM
MD
LG