لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۷

اعتصاب ۵۵۰۰ واحد سنگبری در ایران در اعتراض به دريافت ماليات بر ارزش افزوده


ریيس اتحاديه واحدهای سنگبری استان تهران روز چهارشنبه ۱۴ مرداد خبر داد که پنج هزار و ۵۰۰ واحد از شش هزار واحد سنگبری در ايران، در اعتراض به دريافت ماليات بر ارزش افزوده کار خود را «تعطيل کرده‌اند».

به گزارش خبرگزاری تسنيم، محمد حجارزاده گفت که مالکان واحدهای سنگبری استان‌های اصفهان و تهران از روزهای ۲۱ و ۲۳ تيرماه واحدهای خود را تعطيل کرده‌اند.

وی همچنين خبر داد که واحدهای سنگبری لرستان از هفته گذشته و واحدهای سنگبری قم نيز از روز چهارشنبه دست از کار کشيده‌اند.

به گفته آقای حجارزاده، سال گذشته در جلسه‌ نمايندگان واحدهای سنگبری با وزير اقتصاد و ریيس سازمان امور مالياتی، «قرار» شده بود که اين واحدها به جای ماليات بر ارزش افزوده،۱۰ درصد بيشتر ماليات بر درآمد پرداخت کنند اما سازمان امور مالياتی «اين تفاهم‌نامه را قبول ندارد».

بر اساس اين گزارش، روز ۱۴ خرداد جلسه‌ای در دفتر علی لاريجانی، ریيس مجلس ايران، با حضور علی عسکری، ریيس سازمان امور مالياتی برگزار شد و آقای عسکری در اين جلسه تاکيد کرد که «قول وزير اقتصاد به او ارتباطی ندارد» و واحدهای سنگبری بايد ماليات بر ارزش افزوده خود را پرداخت کنند.

به گفته آقای حجارزاده، پس از اين گفته‌های ریيس سازمان امور مالياتی و همچنين «برخورد نامناسب» و «توهين» او به نمايندگان واحدهای سنگبری، مالکان واحدهای سنگبری تصميم به تعطيلی واحدهای خود گرفته‌اند.

وی به جزئيات به گفته او «برخورد نامناسب» و «توهين» ریيس سازمان امور مالياتی اشاره نکرد.

قانون ماليات بر ارزش افزوده از سال ۱۳۸۷ در ايران برای برخی از اصناف به اجرا در آمد و در آن هنگام با مقاومت و اعتصاب صنف طلافروشان از جمله در اصفهان و تهران روبه‌ رو شد.

بر پايه اعلام سازمان امور مالياتی، اين قانون از مهرماه سال ۱۳۸۹، برای ۱۲ گروه صنفی ديگر نيز لازم‌الاجرا شده است.

با اين حال دولت هنوز نتوانسته است اين اصناف را به پرداخت اين ماليات وادار کند و اعتراض به اين قانون در چند سال اخير اعتصاب برخی ديگر اصناف از جمله صنف آهن فروشان و پارچه فروشان را نيز به همراه داشته است.

XS
SM
MD
LG