لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۶

فراخوان «صدر» به تظاهرات علیه دیوار امنیتی بغداد


بخشی از دیوار امنیتی بغداد که ارتش آمریکا می گوید قصد ساخت آن را دارد تا مناطق سنی نشین را از حملات شیعیان تندرو محافظت کند.
بخشی از دیوار امنیتی بغداد که ارتش آمریکا می گوید قصد ساخت آن را دارد تا مناطق سنی نشین را از حملات شیعیان تندرو محافظت کند.

در حالی که انفجارهای انتحاری درعراق روز چهارشنبه نیز ادامه یافت، مقتدا صدر، روحانی تندروی شیعه از هواداران خود خواست علیه دیوار امنیتی در بغداد تظاهرات کنند.


مقتدا صدر، که رهبری نيروهای نظامی جيش المهدی را برعهده دارد روز چهارشنبه در بيانيه ای از هوادران خود خواست تا عليه طرح امنيتی مشترک نيروهای امريکايی و عراقی در بغداد دست به تظاهرات بزنند.


وی اين طرح را نشانه ای از « خواست شيطانی» نيروهای «اشغالگر» آمريکايی توصيف کرد. مقتدا صدر همچنين طرح کشيدن ديوار در اطراف مناطق سنی نشين بغداد را به شدت محکوم کرد.


هفته گذشته، ارتش امريکا اعلام کرد که درصدد است تا ديواری به طول پنج کيلومتر و ارتفاع ۱۲فوت در منطقه سنی نشين عظيميه احداث کند. اين محله از مناطقی است که همواره از سوی شبه نظاميان شيعه مورد حمله قرار می گيرد.


بسياری از سنی ها نيز به اين طرح اعتراض کرده و گفته اند که احساس می کنند قرار است در يک زندان محبوس شوند.


روز دوشنبه، تظاهرکنندگان سنی با حمل پلاکاردهايی شعارهايی چون « ديوار فرقه ای، نه» و « فرزندان عظيميه می خواهند بغداد را بدون ديوار ببينند» سر دادند.


در بيانيه صدر که توسط دستيار وی خوانده شد وی اظهار داشت که اعتراض عراقی ها نشان داد که آنها « ديوار فرقه ای، نژادپرستانه و غيرعادلانه را که شيعيان و سنی ها را از هم جدا می کند نمی خواهند.»


وی افزود: « من اطمينان دارم که اين صداهای لايق احترام ديوار را به زير خواهند کشيد.»


ارتش امريکا و عراق گفته اند که درصدد هستند تا ديوارهای حائل ديگری را در مناطق مختلف احداث کنند تا از از جان شهروندان در مقابل حملات مرگبار تروريستی محافظت کنند.


اين در حالی است که روز يکشنبه، نوری المالکی، نخست وزير عراق گفت که اجازه احداث يک « ديوار جدايی » را نمی دهد ولی در ادامه گفت که چنين موضوعی بايد مورد بحث قرار گيرد.


بدنبال اين اظهارات، رايان کروکر، سفير جديد آمريکا در عراق از طرح احداث ديوار حائل دفاع کرد و گفت که اين اقدام تلاشی برای محافظت از جامعه سنی در برابر شيعيان است و نه اينکه قصد جدايی آنها وجود داشته باشد.



از زمان آغاز عملیات مشترک ارتش آمریکا و عراق در بغداد علیه شورشیان بیشتر حملات آنها در خارج از پایتخت متمرکز شده است.

وی در عين حال گفت که انجام چنين اقدامی در هماهنگی با دولت عراق صورت خواهد گرفت.


تلفات انفجارهای عراق


حمله يک بمبگذار انتحاری به يک ايستگاه پليس در شمال شرقی بغداد، پايتخت عراق، در روز چهارشنبه نه کشته و ۱۶ مجروح برجای گذاشت.


اين بمبگذار انتحاری با ورود به يک ايستگاه پليس در ۵۰ کيلومتری جنوب شرقی بعقوبه، مرکز استان دياله، بمب همراه خود را منفجر کرد. همه کشته شدگان اين انفجار، پليس و ۱۱ نفر از مجروحين نيز شهروندان عادی بودند.


دياله از مناطق پر آشوب عراق به شمار می رود که ترکيب جمعيتی آن متشکل از شيعيان و سنی هاست و از مناطق پر درگيری نيروهای ارتش آمريکا با شورشيان سنی و القاعده به شمار می رود.


روز دوشنبه نيز در همين استان، نه سرباز آمريکايی در يک حمله انتحاری که با دو خودرو بمبگذاری شده صورت گرفت کشته شدند که از بدترين تلفات ارتش آمريکا از زمان حمله نظامی به عراق در سال ۲۰۰۳ به شمار می رود. در اين حادثه ۲۰ نفر نيز مجروح شدند.


روز سه شنبه نيز در بعقوبه، مردان مسلح با پوشيدن لباس پليس، شش نفر را کشته و ۱۵ را زخمی کردند.


از ماه فوريه که عمليات نظامی مشترک ده ها هزار نفر از سربازان آمريکايی و عراقی در بغداد آغاز شده است شورشيان عراقی حملات خود را بيشتر معطوف به استان ها و مناطق خارج از پايتخت کرده اند.


در خشونتی ديگر، يک بمب جاده ای کار گذاشته شده، کاروان نيروهای نظامی آمريکا را در «بيعه» مورد هدف قرار داد که براساس گزارش خبرگزاری آسوشيدتدپرس، دود این انفجار، فضا را پر کرد. هنوز گزارشی از تعداد تلفات و زخمی های اين بمبگذاری منتشر نشده است.


XS
SM
MD
LG