لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۲

سرپرستی فرزندان از مادران معتاد در ایران «سلب می‌شود»


۱۰ درصد معتادان ایران را زنان تشکیل می‌دهند.
۱۰ درصد معتادان ایران را زنان تشکیل می‌دهند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران می‌گوید مادران معتاد در صورتی که ترک اعتیاد نکنند٬ سرپرستی فرزندان از آنها سلب خواهد شد.

به گزارش روز چهارشنبه ۱۰ شهریور خبرگزاری صداوسیما٬ احمد میدری در نشست کار گروه فرهنگی - اجتماعی استان کهگیلویه و بویر احمد این خبر را بیان کرده است.

آن‌طور که وی گفته٬ این اقدام بر اساس مصوبه‌ای صورت می‌گیرد که دولت در شهریور ماه امسال اجرایی کرده است.

میدری افزوده است: بر اساس این مصوبه٬ «مادران معتاد با هماهنگی دادگستری، بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی درمان می‌شوند و در صورت عدم ترک اعتیاد، سرپرستی فرزند از آنها سلب خواهد شد».

وی هزینه خدمات درمانی در بیمارستان‌های دولتی برای «زنان معتاد و دارای سایر آسیب‌های اجتماعی و کودکان» را رایگان یا بسیار کم اعلام کرده است.

این مقام دولتی همچنین «خودکشی، طلاق، اعتیاد و بازماندگی از تحصیل» را از «معضلات مهم» ایران دانسته و نسبت به افزایش نرخ طلاق در کشور نیز هشدار داده است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته که «آمار طلاق در کشور از یک طلاق به‌ ازای هر هشت ازدواج در ۱۰ سال پیش، هم اکنون به یک طلاق در هر ۴.۵ ازدواج رسیده است».

افزایش میزان اعتیاد در ایران به ویژه در میان زنان و تاثیر آن بر کودکان٬ موجب واکنش شماری از مقام‌های رسمی شده است.

شهیندخت مولاوردی٬ معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده دوم تیرماه امسال با اشاره به آمار «زیاد» نوزادان فروخته شده در شکم مادر٬ «فقر اقتصادی و فرهنگی» و «اعتیاد» را از مهم‌ترین عوامل «نوزاد فروشی» در ایران عنوان کرده بود.

چند روز پس از اظهارات خانم مولاوردی٬ روزنامه «سپید» نیز در گزارشی با تیتر «شیری که شیره دارد» به موضوع «کودکانی که با اعتیاد به مواد مخدر به دنیا می‌آیند»، پرداخته بود.

این روزنامه نوشته بود نتیجه یک تحقیق نشان می‌دهد «بیشترین خاستگاه اعتیاد کودکان، خانواده است به این شکل که تنها ۴۴ درصد کودکان به علل شیر مادر و از نوزادی مبتلابه اعتیاد شده‌اند».

محمدهادی ایازی٬ معاون امور اجتماعی و مشارکت‌های مردمی وزیر بهداشت به تازگی از ابلاغ دستور‌العملی به دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داده که بر اساس آن نوزاد یا نوزادان زنان معتاد٬ بعد از تولد به بهزیستی تحویل داده شده و مادران آنها نیز به مراکز ترک اعتیاد فرستاده خواهند شد.

آن‌طور که پرویز افشار، معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفته است، «سهم زنان از مجموع معتادان از سال ۸۰ تا ۹۰، دو برابر شده است».

شهیندخت مولاوردی نیز پیشتر اعلام کرده بود که ۱۰ درصد معتادان کشور را زنان تشکیل می‌دهند.

XS
SM
MD
LG