لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۵

سوئیس برای سپ بلا‌تر، رییس فیفا، پرونده قضایی تشکیل داد


سپ بلا‌تر ۷۹ ساله و شهروند سوئیس از سال ۱۹۹۸ دبیرکل فیفا است.
سپ بلا‌تر ۷۹ ساله و شهروند سوئیس از سال ۱۹۹۸ دبیرکل فیفا است.

دادستانی سوئیس روز جمعه سوم مهر تحقیقات قضایی را در مورد سپ بلا‌تر دبیرکل فیفا به ظن تخلف و سوءاستفاده از مقامش آغاز کرد.

به گفته دفتر دادستان کل سوئیس، پس از پایان جلسه هیات رییسه فیفا در زوریخ، مقامات دادستانی از آقای بلا‌تر بازجویی کرده و مقر مرکزی فیفا در این شهر را بازرسی کرده‌اند.

به گزارش رویترز، دفتر دادستانی سوئیس در بیانیه‌ای گفت: «دفتر دبیرکل فیفا بازرسی شده و اطلاعاتی از آن ضبط شده است».

دادستانی آمریکا و سوئیس در ماه مه امسال اعلام کردند که در مورد اتهامات مربوط به فساد مالی در سطوح عالی فیفا مشغول تحقیق هستند. این موارد، اعطای میزبانی جام جهانی فوتبال سال ۲۰۱۸ به روسیه و جام جهانی سال ۲۰۲۲ به قطر را نیز شامل می‌شوند.

از آن زمان تاکنون ۱۴ مقام ارشد فیفا و نهادهای تجاری وابسته به آن رسما مورد اتهام قرار گرفته‌اند ولی تاکنون در مورد دبیرکل این نهاد اتهامی مطرح نشده بود.

بر اساس بیانیه دفتر دادستانی سوئیس، ماموران این دفتر علاوه بر بازجویی از سپ بلا‌تر از میشل پلاتینی، ستاره سابق فوتبال فرانسه و دبیرکل یوفا، اتحادیه فوتبال اروپا نیز سوالاتی پرسیده‌اند.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید پس از کناره گیری سپ بلا‌تر در ماه فوریه سال آینده میشل پلاتینی در انتخابات برای دبیر کل آینده فیفا شانس زیادی دارد.

در بخش دیگری از بیانیه دادستانی سوئیس گفته می‌شود که یکی از موارد سوء ظن‌ها به مدیریت سپ بلا‌تر، «پرداخت غیرقانونی» حدود دو میلیون دلار به میشل پلاتینی در ازای کارهایی است که بین ژانویه ۱۹۹۹ تا ژوئن ۲۰۰۲ انجام داده است.

به گفته دادستانی، این مبلغ در فوریه ۲۰۱۱ پرداخت شده است.

سپ بلا‌تر ۷۹ ساله و شهروند سوئیس از سال ۱۹۹۸ دبیرکل فیفا است. او بار‌ها ارتکاب هرگونه عمل خلافی را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، فیفا نیز روز جمعه بیانیه‌ای منتشر کرده و گفته است که از ۲۷ مه ۲۰۱۵ با دفتر دادستانی سوئیس همکاری کرده و به تمام تقاضاهای این دفتر برای ارائه اطلاعات و مدارک پاسخ مثبت داده و به این سطح از همکاری ادامه خواهد داد.

فیفا در بیانیه خود بازرسی از مقر مرکزی این نهاد در شهر زوریخ را تایید کرده و می‌افزاید که مقامات دادستانی با تعدادی از مقامات ارشد این نهاد مصاحبه کرده‌اند.

در پایان این بیانیه گفته می‌شود که با توجه به ادامه تحقیقات قضایی، فیفا ترجیح می‌دهد که در مورد این مسئله اظهار نظر بیشتری نکند.

XS
SM
MD
LG